2009-10-22 ساعت 17:55
(آخرین تغییر در ارسال: 2009-10-22 ساعت 23:07 توسط kavoshgarnet.)
رانندگی در ایران
بعضی از دوستانی که قصد دارند به هر دلیلی بعد از سالها به ایران مراجعت کنند، موارد زیر را هنگام رانندگی به دقت رعایت کنند:
تابلوی ایست به معنی توقف کامل نیست. در صورتی که به تابلوی ایست رسیدید پس از اینکه با احتیاط سرعت خود را کم می کنید و پس از اینکه خطری متوجه شما نیست به آرامی به حرکت خود ادامه می دهید. وسایل نقلیه و یا عابران پیاده ای که از طرفین در حال عبورند و حتی پلیسی که در همان نزدیکی است از این موضوع اطلاع دارند و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. اما اگر توقف کامل کنید چون اتومبیل پشت سری انتظار توقف شما را ندارد ممکن است از عقب محکم به شما بکوبد و حتی اگر ماشین پشت سری نیز بتواند به موقع توقف کند ممکن است ماشین پشت سری او از عقب محکم او را بکوبد. بسیاری در این مواقع منتظرند تا با استفاده از بیمه شما و زد و بند با بیمه پولی تهیه کرده و به زخمشان بزنند و اصلن مهم نیست که مقصر کیست حتمن پلیس شما مقصر خواهد شناخت. حتی اگر تصادف هم نشود دهها راننده دستشان را روی بوق می گذارند و در این مواقع بدون ترسیدن و هول شدن به آرامی شروع به حرکت کنید و به بوق های ممتد و ناسزا گفتن ها توجهی ننمایید چون ممکن است به درگیری فیزیکی منجر شود. در بعضی موارد هم توقف کامل در پشت تابلوی ایست باعث تصادفهای زنجیره ای می شود.
در وسط خیابان یا بزرگراهها اگر قصد انحراف به چپ یا راست داشتید راهنما نزنید چون در اینجور مواقع راهنما به معنی این است که شما به وسیله پشت سری اجازه سبقت گرفتن داده اید که آن هم برای سبقت گرفتن سرعت خود را افزایش خواهد داد و اگر شما همزمان در حال انحراف باشید ممکن است تصادفات شدیدی روی دهد. برای انحراف به چپ یا راست ابتدا کل آینه ها را نگاه کرده و سپس کاملن از سمتی که می خواهید انحراف داشته باشید سرتان را به سمت عقب چرخانیده و در صورت ایمن بودن به آرامی به سمت مورد نظر منحرف می شوید.
در مورد دور زدن به هر سمتی راهنما را با توجه به سرعت، چندین برابر استاندارد تعریف شده جلوتر روشن کرده و میلیمتر به میلیمتر خود را به سمت مورد نظر کشیده تا در اولین لاین قرار بگیرید. در آن صورت به راحتی خواهید توانست دور بزنید. توجه کنید که اگر قصد انحراف از مسیر یا چرخش یا دور زدن دارید حتما به چراغ اتومبیلهای عقبی توجه داشته باشید و در صورتی که اتومبیلی به شما چراغ داد به هیچ عنوان انحراف پیدا نکنید چون در این صورت او با چراغ دادن تمامی حقوق قانونی و عرفی و اخلاقی شما را خلع کرده است و در صورت عدم توجه عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.
در مورد در یک لاین حرکت کردن هر چند ممکن است زیاد خطرناک نباشد اما سعی کنید آداب و قوانین یاد گرفته در آنجا را نادیده گرفته و در اینجا در لاینی که هستید به لاینهای سمت چپ و راست خود توجه کنید و اگر در لاین دیگری ماشین جلویی حتی یک میلیمتر جلوتر است و شما امکان حرکت به سمت آن لاین را دارید این کار را با سرعت و ظرافت زیاد و در عین حال با احتیاط کامل انجام دهید. حتی اگر شما مطمئن باشید که بزودی با توجه به ترافیک جلو لاین شما بزودی باز شده و اگر در این لاین بمانید زودتر به مقصد خواهید رسید اینکار را نکنید چون کسی در پشت سر شما به این موضوع توجه نخواهد کرد و در صورت عدم رعایت این مورد وسایل پشت سری دستشان را روی بوق گذاشته و سعی خواهند کرد با هر روشی که شده خود را به پهلوی شما رسانیده و علاوه بر نثار الفاظ ناخوشایند ممکن است شروع به ویراژ کنند. در این جور موارد خونسردی خود را حفظ کرده و به جلوی خود توجه داشته باشید.
در مورد توقف در هر مکانی که پلیس نباشد می توانید توقف کنید حتی اگر جلوی پارکینگ هم پارک کرده و پس از اینکه ساعتها بعد برگشتید و دیدید که صاحب پارکینک از دو ساعت پیش قصد داشته وسیله خود را از آنجا خارج کند و در حال سر و صدا کردن است اصلا نگران نباشید چون اول اینکه امکان شکایت از شما و یا حتا اطلاع به پلیس را ندارد زیرا کسی توجه نخواهد کرد و دوم اینکه در صورت تهدید به حمله فیزیکی نیز جای نگرانی وجود ندارد چون در اینجور مواقع قانون و قانونگذار و مامور قانون به شدت از شما حمایت می کند.
در صورت شنیدن هرگونه آژیر هشدار دهنده پلیس و آتش نشانی و یا آمبولانس سعی نکنید به سرعت به سمت راست بچرخید بلکه بدون اینکه وسایل نقلیه پشت سری متوجه بشوند با روشهایی که در بالا اشاره شد به سمت راست یا چپ منحرف شده و مسیر را برای عبور وسیله مزبور باز می کنید در صورتی که به سمت راست منحرف شده و قصد توقف داشته باشید چندین حالت ممکن است اتفاق بیفتد: 1- آمبولانس یا وسیله آژیر دهنده با علم بر اینکه کسی راه را برایشان باز نخواهد کرد سعی می کنند با مهارت رانندگی خاصی که دارند از لابلای وسایل راه خود را پیدا کنند و چون انتظار انحراف به راست شما را ندارند ممکن است با شما تصادف نمایند. 2- بدلیل کم عرض بودن خیابانها در صورت توقف در منتهی الیه سمت راست شما باعث بسته شدن راه و ترافیک و عواقب بعدی آن می شوید: 3- در صورتی که هر کدام از راننده های پشت سری متوجه شود که شما برای باز کردن راه آژیر دهنده اقدام به انحراف به راست می نمایید سعی خواهند کرد به هر نحو ممکن از این کار جلوگیری نمایند حتا اگر اینکار منجر به تصادف و بسته شدن راه شود اینکار را می کنند و همه شما را مسئول به خطر افتادن جان شخص بیمار در آمبولانس یا افراد گیر کرده در آتش خواهند دانست. در این مورد قانون سکوت کرده است.
وقتی که در خیابان یا اتوبان یا جاده رانندگی می کنید پیاده ها را هیولاهایی فرض کنید که هر لحظه بر روی وسیله شما خواهند پرید. در ایران افراد پیاده مهارت خاصی در عبور از خیابان دارند و با ظرافت و چابکی خاصی از لابلای وسایل در حال حرکت با سرعتهای زیاد عبور می کنند و به همین دلیل نیازی به عبور از خط عابر پیاده یا پلها و زیرگذرها نمی بینند و هر چند که این چیزها هم به دلیل عدم نیاز به ندرت یافت می شود. اما خطر عابر پیاده در آن است که ممکن است شخصی که به دلیل عدم تامین نیاز مادی از راههای دیگر تصمیم گرفته خودش را به وسیله شما بکوبد تا به این طریق منبع کسبی پیدا کند؛ ممکن است هر لحظه بر روی ماشین شما بپرد و در اینصورت ماهها و شاید سالها شما مجبور باشید که برده وار به او خدمت کنید و در آخر نیز با واسطه کردن چند نفر ریش سفید به دریافت غرامت 50 میلیونی رضایت دهد.
همانطور که توجه کردید فقط آمریکا نیست که دقت و ظرافت زیادی در رانندگی را می طلبد بلکه در ایران نیز علاوه بر آنها هوشیاری و تیزبینی خاصی برای رانندگی باید داشته باشید.
سوالی در این مورد داشتید در خدمتم.
موضوع جدیدی که یادم افتاد در باره چراغ زرد می باشد. چراغ زرد (یا سه ثانیه آخر نوع جدید از این چراغها که زمان شمار دارد) خطرناکترین بخش رانندگی در ایران می باشد. خود من چندین بار تصادفات مرگباری به خاطر عبور از چراغ زرد یا به دلیل زرد شدن چراغ دیده ام و دلیلش هم این است که وقتی چراغ زرد می شود وسایل نقلیه ای که بر سرعت خود افزوده اند تا پشت چراغ قرمز نمانند باز هم بر سرعت خود می افزایند تا از چراغ زرد رد شوند و از طرفی کسانی که در آن سو منتظر سبز شدن چراغ هستند هنگامی که متوجه می شوند سوی دیگر زرد شده بدون توجه به چراغ خودشان حرکت می کنند و اگر اینکار را نکنند ماشینهای پشت سری تصمیم می گیرند که همان روز بروند و بوق قوی تری بخرند.
بعضی از دوستانی که قصد دارند به هر دلیلی بعد از سالها به ایران مراجعت کنند، موارد زیر را هنگام رانندگی به دقت رعایت کنند:
تابلوی ایست به معنی توقف کامل نیست. در صورتی که به تابلوی ایست رسیدید پس از اینکه با احتیاط سرعت خود را کم می کنید و پس از اینکه خطری متوجه شما نیست به آرامی به حرکت خود ادامه می دهید. وسایل نقلیه و یا عابران پیاده ای که از طرفین در حال عبورند و حتی پلیسی که در همان نزدیکی است از این موضوع اطلاع دارند و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. اما اگر توقف کامل کنید چون اتومبیل پشت سری انتظار توقف شما را ندارد ممکن است از عقب محکم به شما بکوبد و حتی اگر ماشین پشت سری نیز بتواند به موقع توقف کند ممکن است ماشین پشت سری او از عقب محکم او را بکوبد. بسیاری در این مواقع منتظرند تا با استفاده از بیمه شما و زد و بند با بیمه پولی تهیه کرده و به زخمشان بزنند و اصلن مهم نیست که مقصر کیست حتمن پلیس شما مقصر خواهد شناخت. حتی اگر تصادف هم نشود دهها راننده دستشان را روی بوق می گذارند و در این مواقع بدون ترسیدن و هول شدن به آرامی شروع به حرکت کنید و به بوق های ممتد و ناسزا گفتن ها توجهی ننمایید چون ممکن است به درگیری فیزیکی منجر شود. در بعضی موارد هم توقف کامل در پشت تابلوی ایست باعث تصادفهای زنجیره ای می شود.
در وسط خیابان یا بزرگراهها اگر قصد انحراف به چپ یا راست داشتید راهنما نزنید چون در اینجور مواقع راهنما به معنی این است که شما به وسیله پشت سری اجازه سبقت گرفتن داده اید که آن هم برای سبقت گرفتن سرعت خود را افزایش خواهد داد و اگر شما همزمان در حال انحراف باشید ممکن است تصادفات شدیدی روی دهد. برای انحراف به چپ یا راست ابتدا کل آینه ها را نگاه کرده و سپس کاملن از سمتی که می خواهید انحراف داشته باشید سرتان را به سمت عقب چرخانیده و در صورت ایمن بودن به آرامی به سمت مورد نظر منحرف می شوید.
در مورد دور زدن به هر سمتی راهنما را با توجه به سرعت، چندین برابر استاندارد تعریف شده جلوتر روشن کرده و میلیمتر به میلیمتر خود را به سمت مورد نظر کشیده تا در اولین لاین قرار بگیرید. در آن صورت به راحتی خواهید توانست دور بزنید. توجه کنید که اگر قصد انحراف از مسیر یا چرخش یا دور زدن دارید حتما به چراغ اتومبیلهای عقبی توجه داشته باشید و در صورتی که اتومبیلی به شما چراغ داد به هیچ عنوان انحراف پیدا نکنید چون در این صورت او با چراغ دادن تمامی حقوق قانونی و عرفی و اخلاقی شما را خلع کرده است و در صورت عدم توجه عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.
در مورد در یک لاین حرکت کردن هر چند ممکن است زیاد خطرناک نباشد اما سعی کنید آداب و قوانین یاد گرفته در آنجا را نادیده گرفته و در اینجا در لاینی که هستید به لاینهای سمت چپ و راست خود توجه کنید و اگر در لاین دیگری ماشین جلویی حتی یک میلیمتر جلوتر است و شما امکان حرکت به سمت آن لاین را دارید این کار را با سرعت و ظرافت زیاد و در عین حال با احتیاط کامل انجام دهید. حتی اگر شما مطمئن باشید که بزودی با توجه به ترافیک جلو لاین شما بزودی باز شده و اگر در این لاین بمانید زودتر به مقصد خواهید رسید اینکار را نکنید چون کسی در پشت سر شما به این موضوع توجه نخواهد کرد و در صورت عدم رعایت این مورد وسایل پشت سری دستشان را روی بوق گذاشته و سعی خواهند کرد با هر روشی که شده خود را به پهلوی شما رسانیده و علاوه بر نثار الفاظ ناخوشایند ممکن است شروع به ویراژ کنند. در این جور موارد خونسردی خود را حفظ کرده و به جلوی خود توجه داشته باشید.
در مورد توقف در هر مکانی که پلیس نباشد می توانید توقف کنید حتی اگر جلوی پارکینگ هم پارک کرده و پس از اینکه ساعتها بعد برگشتید و دیدید که صاحب پارکینک از دو ساعت پیش قصد داشته وسیله خود را از آنجا خارج کند و در حال سر و صدا کردن است اصلا نگران نباشید چون اول اینکه امکان شکایت از شما و یا حتا اطلاع به پلیس را ندارد زیرا کسی توجه نخواهد کرد و دوم اینکه در صورت تهدید به حمله فیزیکی نیز جای نگرانی وجود ندارد چون در اینجور مواقع قانون و قانونگذار و مامور قانون به شدت از شما حمایت می کند.
در صورت شنیدن هرگونه آژیر هشدار دهنده پلیس و آتش نشانی و یا آمبولانس سعی نکنید به سرعت به سمت راست بچرخید بلکه بدون اینکه وسایل نقلیه پشت سری متوجه بشوند با روشهایی که در بالا اشاره شد به سمت راست یا چپ منحرف شده و مسیر را برای عبور وسیله مزبور باز می کنید در صورتی که به سمت راست منحرف شده و قصد توقف داشته باشید چندین حالت ممکن است اتفاق بیفتد: 1- آمبولانس یا وسیله آژیر دهنده با علم بر اینکه کسی راه را برایشان باز نخواهد کرد سعی می کنند با مهارت رانندگی خاصی که دارند از لابلای وسایل راه خود را پیدا کنند و چون انتظار انحراف به راست شما را ندارند ممکن است با شما تصادف نمایند. 2- بدلیل کم عرض بودن خیابانها در صورت توقف در منتهی الیه سمت راست شما باعث بسته شدن راه و ترافیک و عواقب بعدی آن می شوید: 3- در صورتی که هر کدام از راننده های پشت سری متوجه شود که شما برای باز کردن راه آژیر دهنده اقدام به انحراف به راست می نمایید سعی خواهند کرد به هر نحو ممکن از این کار جلوگیری نمایند حتا اگر اینکار منجر به تصادف و بسته شدن راه شود اینکار را می کنند و همه شما را مسئول به خطر افتادن جان شخص بیمار در آمبولانس یا افراد گیر کرده در آتش خواهند دانست. در این مورد قانون سکوت کرده است.
وقتی که در خیابان یا اتوبان یا جاده رانندگی می کنید پیاده ها را هیولاهایی فرض کنید که هر لحظه بر روی وسیله شما خواهند پرید. در ایران افراد پیاده مهارت خاصی در عبور از خیابان دارند و با ظرافت و چابکی خاصی از لابلای وسایل در حال حرکت با سرعتهای زیاد عبور می کنند و به همین دلیل نیازی به عبور از خط عابر پیاده یا پلها و زیرگذرها نمی بینند و هر چند که این چیزها هم به دلیل عدم نیاز به ندرت یافت می شود. اما خطر عابر پیاده در آن است که ممکن است شخصی که به دلیل عدم تامین نیاز مادی از راههای دیگر تصمیم گرفته خودش را به وسیله شما بکوبد تا به این طریق منبع کسبی پیدا کند؛ ممکن است هر لحظه بر روی ماشین شما بپرد و در اینصورت ماهها و شاید سالها شما مجبور باشید که برده وار به او خدمت کنید و در آخر نیز با واسطه کردن چند نفر ریش سفید به دریافت غرامت 50 میلیونی رضایت دهد.
همانطور که توجه کردید فقط آمریکا نیست که دقت و ظرافت زیادی در رانندگی را می طلبد بلکه در ایران نیز علاوه بر آنها هوشیاری و تیزبینی خاصی برای رانندگی باید داشته باشید.
سوالی در این مورد داشتید در خدمتم.
موضوع جدیدی که یادم افتاد در باره چراغ زرد می باشد. چراغ زرد (یا سه ثانیه آخر نوع جدید از این چراغها که زمان شمار دارد) خطرناکترین بخش رانندگی در ایران می باشد. خود من چندین بار تصادفات مرگباری به خاطر عبور از چراغ زرد یا به دلیل زرد شدن چراغ دیده ام و دلیلش هم این است که وقتی چراغ زرد می شود وسایل نقلیه ای که بر سرعت خود افزوده اند تا پشت چراغ قرمز نمانند باز هم بر سرعت خود می افزایند تا از چراغ زرد رد شوند و از طرفی کسانی که در آن سو منتظر سبز شدن چراغ هستند هنگامی که متوجه می شوند سوی دیگر زرد شده بدون توجه به چراغ خودشان حرکت می کنند و اگر اینکار را نکنند ماشینهای پشت سری تصمیم می گیرند که همان روز بروند و بوق قوی تری بخرند.