2014-08-23 ساعت 10:02
دوستان عزیز چند نکته مهم در مورد فایننس کردن خودرو:
ما کلن دو روش برای فاینانس داریم:
1- روش معمولی که بانک شما رو اپروو میکنه و وام رو در اختیارتون میزاره و شما همه قسط ها رو به بانک پرداخت میکنین. در این حالت خودِ بانک با گرفتن اطلاعات خودروی مورد نظرتون از دیلرشیپ مربوطه روی خودرو قیمت گذاری میکنه و اونو بهتون وام میده. این بهترین حالت فایننسینگ هست چون بانک ها به هر سه بنگاه اصلی کردیت (Equifax , TransUnion, Experian) سابقه پرداخت های شما رو ریپورت میکنن و به این طریق برای شما هیستوری ساخته میشه. Paid-Off Cars یعنی خودروهایی که وامشون بطور کامل پرداخت شده در سابقه کردیت شما یکی از بهترین امتیازات برای خرید خونه و یا گرفتن درصد بهره بسیار پایین برای خودروهای بعدی هست. البته بانک برای اپروو کردن شما نیاز به کمی تاریخچه مالی و کارکرد کردیت دارن و معمولن افراد تازه وارد به آمریکا خیلی نمیتونن در اوایل کار از این قضیه بهره ببرن. بسته به شرایط شما هم ممکنه پول پیش از صفر تا چند هزار دلار بخوان.
نکته مهم: فایننس فقط بر پایه کردیت اسکور شما نیست. مهمترین عواملی که بانک رو متقاعد به اپروو کردن شما میکنه شامل اینا میشه: کردیت اسکور - هیستوری کردیت شما (در پستی جداگانه توضیح کلی خواهم داد) - درآمد (بسیار مهم) - پایداری شغلی - میزان جابجایی شما و ...
2- In House Financing . در اینگونه فاینانس شما دیگه با بانک طرف نیستید و فقط یه قرارداد بین شما و دیلرشیپ بسته میشه که باید قسط ها رو به خود دیلرشیپ پرداخت کنید. من شدیداً توصیه میکنم که حواستون به این قضیه باشه چون در بیش از 90 درصد موارد اینگونه فایننسینگ ها به بنگاههای کردیت گزارش نمیشن و هیچ سودی براتون نداره جز سوار شدن یه ماشین. شما مطمئنن بعد از یکی دو سال اول کم کم سابقه پیدا میکنید و میتونید با بانک ها هم کار کنید اما در این گزینه شما باید مثلن 3 4 سال قسط بدین بدون اینکه هیچ سابقه ای براتون ساخته بشه. البته گزینه هایی مثل refinancing هم وجود داره که باید مطمئن بشید که اونجایی که ماشین رو میگیرید این امکان رو داره که مثلن بعد از یکی دو سال برید و refinance کنید و از یه بانک یا سیستمی که گزارش به بنگاههای کردیت میدن خودروتون رو فایننس کنید یا نه.
کلمات کلیدی:
1- W/AC: With Approval Credit
در بسیاری از تبلیغات پر زرق و برق که وعده های بسیار حوس انگیزی میدهند شما ممکنه این 3 حرف رو با کمی دقت پیدا کنین (معمولن طوری مینویسن که براحتی دیده نشه). کلیتش یعنی بعد از چک کردن کردیت شما اگه کوالیفای شدین اون خدمات و مزایا بهتون تعلق میگیره که در اکثر غریب به اتفاق موارد باید کردیت خیلی خوبی داشته باشید تا همشون براتون محقق بشه.
2- TTL: Tax, Title and License fee
این هم از گزینه هایی هست که معمولن مورد بازی افراد حرفه ای قرار میگیره. برای خرید خودرو شما باید ابن مبلغ رو بپردازین که شامل چندین مورد مانند دستمزد بانک، هزینه پلاک، هزینه معاینه فنی، هزینه کاغذ بازی ها و ... میشه. بسته به شرایط شما (کردیت خوب یا داشتن کو-ساینر معتبرتر) و قیمت خودرو متفاوته و ممکنه از صفر تا 1000 دلار یا شاید کمی بیشتر هم بشه.
3- Interest Rate:
تقریبن مهمترین چیز در فاینانسیگه که همون بهره بانکیه. برای کسانی با کردیت بسیار خوب ممکنه این بهره حتی به صفر درصد هم برسه اما در شرایط برعکس (کردیت بد یا زیرو) ممکنه تا بالای 20% بشه و در اینصورت شما باید پول زیادی رو به بانک فقط برای بهره برگردونین.
4- Upside Down:
به زبان ساده یعنی شما کله پا شدین. یعنی شما خودرویی دارین که بدهکاریتون روی اون ماشین بیشتر از قیمتیه که ازتون میخرن. این یکی از مشکلات بسیار رایج در زمانیه که شما با interest rate بالا یا از طریق inhouse financing اقدام به فایننس کردن خودرو میکنین و مثلن بعد از ماهها پرداخت کردن قسط ها سرِ وقت، اگه تصمیم گرفتین برین خودروتون رو تعویض یا Trade-In کنین به مشکل برمیخورین. ممکنه حتی دیلرشیپ ها بگن که اونو براتون trade میکنن و حتی میپرسن که اگه ماشینتون رو paid-off کنن (بدهیتون رو بدن) حاضر به ترید کردن هستین یا نه؟ اما واقعیت اینه که اگه شما upside-down باشید اونا بدهکاری ماشین قبلیتون رو میکشن رو خودروی جدید که ضرری بیشتر میکنید چون معمولن با قیمتی پایین تر از قیمت واقعی خودروتون اونو میخرن.
اگه چیز دیگه ای یادم بیاد بعدا مینویسم. در مورد خوندن کردیت هم اگه فرصت بشه یه نمونه پرینت شده رو با تجربه ناقص خودم براتون شرح میدم.
ما کلن دو روش برای فاینانس داریم:
1- روش معمولی که بانک شما رو اپروو میکنه و وام رو در اختیارتون میزاره و شما همه قسط ها رو به بانک پرداخت میکنین. در این حالت خودِ بانک با گرفتن اطلاعات خودروی مورد نظرتون از دیلرشیپ مربوطه روی خودرو قیمت گذاری میکنه و اونو بهتون وام میده. این بهترین حالت فایننسینگ هست چون بانک ها به هر سه بنگاه اصلی کردیت (Equifax , TransUnion, Experian) سابقه پرداخت های شما رو ریپورت میکنن و به این طریق برای شما هیستوری ساخته میشه. Paid-Off Cars یعنی خودروهایی که وامشون بطور کامل پرداخت شده در سابقه کردیت شما یکی از بهترین امتیازات برای خرید خونه و یا گرفتن درصد بهره بسیار پایین برای خودروهای بعدی هست. البته بانک برای اپروو کردن شما نیاز به کمی تاریخچه مالی و کارکرد کردیت دارن و معمولن افراد تازه وارد به آمریکا خیلی نمیتونن در اوایل کار از این قضیه بهره ببرن. بسته به شرایط شما هم ممکنه پول پیش از صفر تا چند هزار دلار بخوان.
نکته مهم: فایننس فقط بر پایه کردیت اسکور شما نیست. مهمترین عواملی که بانک رو متقاعد به اپروو کردن شما میکنه شامل اینا میشه: کردیت اسکور - هیستوری کردیت شما (در پستی جداگانه توضیح کلی خواهم داد) - درآمد (بسیار مهم) - پایداری شغلی - میزان جابجایی شما و ...
2- In House Financing . در اینگونه فاینانس شما دیگه با بانک طرف نیستید و فقط یه قرارداد بین شما و دیلرشیپ بسته میشه که باید قسط ها رو به خود دیلرشیپ پرداخت کنید. من شدیداً توصیه میکنم که حواستون به این قضیه باشه چون در بیش از 90 درصد موارد اینگونه فایننسینگ ها به بنگاههای کردیت گزارش نمیشن و هیچ سودی براتون نداره جز سوار شدن یه ماشین. شما مطمئنن بعد از یکی دو سال اول کم کم سابقه پیدا میکنید و میتونید با بانک ها هم کار کنید اما در این گزینه شما باید مثلن 3 4 سال قسط بدین بدون اینکه هیچ سابقه ای براتون ساخته بشه. البته گزینه هایی مثل refinancing هم وجود داره که باید مطمئن بشید که اونجایی که ماشین رو میگیرید این امکان رو داره که مثلن بعد از یکی دو سال برید و refinance کنید و از یه بانک یا سیستمی که گزارش به بنگاههای کردیت میدن خودروتون رو فایننس کنید یا نه.
کلمات کلیدی:
1- W/AC: With Approval Credit
در بسیاری از تبلیغات پر زرق و برق که وعده های بسیار حوس انگیزی میدهند شما ممکنه این 3 حرف رو با کمی دقت پیدا کنین (معمولن طوری مینویسن که براحتی دیده نشه). کلیتش یعنی بعد از چک کردن کردیت شما اگه کوالیفای شدین اون خدمات و مزایا بهتون تعلق میگیره که در اکثر غریب به اتفاق موارد باید کردیت خیلی خوبی داشته باشید تا همشون براتون محقق بشه.
2- TTL: Tax, Title and License fee
این هم از گزینه هایی هست که معمولن مورد بازی افراد حرفه ای قرار میگیره. برای خرید خودرو شما باید ابن مبلغ رو بپردازین که شامل چندین مورد مانند دستمزد بانک، هزینه پلاک، هزینه معاینه فنی، هزینه کاغذ بازی ها و ... میشه. بسته به شرایط شما (کردیت خوب یا داشتن کو-ساینر معتبرتر) و قیمت خودرو متفاوته و ممکنه از صفر تا 1000 دلار یا شاید کمی بیشتر هم بشه.
3- Interest Rate:
تقریبن مهمترین چیز در فاینانسیگه که همون بهره بانکیه. برای کسانی با کردیت بسیار خوب ممکنه این بهره حتی به صفر درصد هم برسه اما در شرایط برعکس (کردیت بد یا زیرو) ممکنه تا بالای 20% بشه و در اینصورت شما باید پول زیادی رو به بانک فقط برای بهره برگردونین.
4- Upside Down:
به زبان ساده یعنی شما کله پا شدین. یعنی شما خودرویی دارین که بدهکاریتون روی اون ماشین بیشتر از قیمتیه که ازتون میخرن. این یکی از مشکلات بسیار رایج در زمانیه که شما با interest rate بالا یا از طریق inhouse financing اقدام به فایننس کردن خودرو میکنین و مثلن بعد از ماهها پرداخت کردن قسط ها سرِ وقت، اگه تصمیم گرفتین برین خودروتون رو تعویض یا Trade-In کنین به مشکل برمیخورین. ممکنه حتی دیلرشیپ ها بگن که اونو براتون trade میکنن و حتی میپرسن که اگه ماشینتون رو paid-off کنن (بدهیتون رو بدن) حاضر به ترید کردن هستین یا نه؟ اما واقعیت اینه که اگه شما upside-down باشید اونا بدهکاری ماشین قبلیتون رو میکشن رو خودروی جدید که ضرری بیشتر میکنید چون معمولن با قیمتی پایین تر از قیمت واقعی خودروتون اونو میخرن.
اگه چیز دیگه ای یادم بیاد بعدا مینویسم. در مورد خوندن کردیت هم اگه فرصت بشه یه نمونه پرینت شده رو با تجربه ناقص خودم براتون شرح میدم.
201364XX ● مصاحبه ایروان ● ورود: 24.11.2013 - Houston
چیزهایی که نمیتوانیم ببریم ● فایل فرست لندینگ ● جرم و جنایت در هوستون ● فایل هیوستون برای مهاجرین ● همه چیز درمورد کردیت ●
راهنمای نوشتن رزومه برای عبور از ربات ها ● معماری در هیوستون
چیزهایی که نمیتوانیم ببریم ● فایل فرست لندینگ ● جرم و جنایت در هوستون ● فایل هیوستون برای مهاجرین ● همه چیز درمورد کردیت ●
راهنمای نوشتن رزومه برای عبور از ربات ها ● معماری در هیوستون