تاریخچه
پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا باز میگردد. این طرح در ۱۳۵۱ و با نام «فرودگاه آریامهر» به تصویب دولت ایران رسید.
در سال ۱۳۵۴ کار ساخت فرودگاه توسط شرکتهای آمریکایی و ایرانی آغاز شد. شرکت آمریکایی عهدهدار معماری پروژه، شرکت TAMS نام داشت که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال ۱۹۸۳ با بودجه ۱ میلیارد دلار داشت.
اما با رخداد انقلاب این طرح متوقف شد، و یکی از بلندپروازیهای پهلوی نامیده شده و کنار گذاشته شد. پس از جنگ و در سال ۱۳۷۴ یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی کار ساخت آنرا از سر گرفتند و نهایتا اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز نخست آن بطور ناقص افتتاح شد.
امکانات
فرودگاه دارای سرویس رایگان اینترنت بیسیم است.(که توسط شرکت شهرکهای هوشمند در سال ۱۳۸۵ راه اندازی شد)
خط مترو شهرری به فرودگاه، که فرودگاه را به شبکه مترو تهران متصل میکند توسط وزارت مسکن در دست احداث است.
در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۸۶ اعلام شد که غلامحسین باقریان مدیر عامل وقت فرودگاه بینالمللی امام خمینی از سمت خود برکنار شدهاست. وی از سال ۱۳۷۶ و در جریان ساخت فرودگاه بعنوان معاون عملیاتی آن و از هنگام افتتاح فرودگاه در سال ۱۳۸۳ بعنوان عضو مدیر عامل و عضو هیئت مدیره فرودگاه فعالیت میکرد.
سوانح
اختلال شدید در خدمات فرودگاه و تعطیلی چند روزه بدلیل سرما منجر به اعتراضات مردم و درگیری در فرودگاه شد.
برخورد بال دو هواپیمای شرکتهای کیالام و لوفت هانزا. این رخداد حادثهای در پی نداشت.
نقص فنی بوئینگ ۷۴۷ در مسیر تهران به دمشق در باند فرودگاه
شایعه بمبگذاری در فرودگاه، که مشخص شد دروغ بوده.
برگرفته از ویکیپدیا
اکثر بچه ها تو مهاجرسرا خاطراتی توی این فرودگاه دارن که اگه کسی اتفاق جالب و یا هرچیز دیگه ای براش پیش اومده می تونه اینجا بگه.راستی پایین چند تا عکس از این فرودگاه رو گذاشتم
Pir shodim vali bozorg na