کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
راهنمای جامع مهاجرت به دانمارک
[font=Verdana]زندگی کاری[/font]



اکثر مردم کار می کنند

در دانمارک اکثر مردم کار می کنند. این مسئله هم در مورد زنان و هم در مورد مردان صدق می کند.

اکثر آنها کارکنان حقوق بگیر می باشند که برای شرکت های خصوصی یا دولتی کار می کنند. ولی مشاغل آزاد زیادی نیز وجود دارد که فعالیت های تجاری، رستوران داری، شرکتی یا کشاورزی خود را دارند.

تقسیم بندی کارکنان بر اساس شغل
در دانمارک کمی بیش از 2.8 میلیون (2,815,000) نفر کار می کنند. این عده در دسته مشاغل زیر قرار می گیرند: درصد (گرد شده به بالا)
کشاورزی، ماهیگیری و مواد خام 3
صنعت 16
تامین آب و انرژی 1
ساختمان و ساخت و ساز 7
بازرگانی، هتل ها و رستوران ها 18
حمل و نقل، خدمات پستی، مخابرات 6
خدمات کسب و کار، مالی و غیره 13
خدمات شخصی و عمومی 36
مجموع 100,0
بررسی بازار کار، اداره آمار دانمارک، سال 2007
پیدا کردن کار

قبل از این که جستجو برای کار را آغاز نمایید، با مشاور کاری در شهرداری خود مشورت نمایید. اگر عضو یک اتحادیه صنفی یا یک صندوق بیکاری* (a-kasse) باشید، می توانید از آنجا مشورت یا کمک بگیرید.

مراکز کاریابی

وظیفه اصلی مراکز کاریابی، کمک به شما برای پیدا کردن کار می باشد. همچنین اگر بیکار باشید، در این مراکز ثبت نام می شوید. مراکز کاریابی دارای کمپیوتر های می باشند که برای پیدا کردن شغل می توانید از آنها استفاده نمایید و کارکنان مراکز کاریابی در تهیه یک برنامه کاری به شما کمک مینمایند. آدرس مراکز کاریابی را می توانید از www.jobnet.dk پیدا کنید.

روش های مختلف برای پیدا کردن کار

برای پیدا کردن کار باید خودتان سهم فعال بگیرید:

ارسال درخواست در پاسخ به آگهی های اشتغال در روزنامه ها و مجلات صنفی.
برای موسسات که می خواهید در آنها کار کنید، تقاضانامه های بدون دعوت ارسال کنید یا به طور مستقیم به شرکت مراجعه نمایید.
از تماسهای شخصی خود در بازار کار، که همین آلان شاغل کار هستند،استفاده نمایید.
از طریق سازمان های اشتغال خصوصی به دنبال کار بگردید.
روی اینترنت به دنبال کار بگردید (کتابخانه ها و مراکز کاریابی، دسترسی به اینترنت را ممکن می سازند).
یک آگهی در یک روزنامه یا روی اینترنت درج نمایید.



قبلا چه مهارت هایی داشته اید؟

اینکه باید تحصیل را شروع کنید یا بلافاصله در جستجوی کار باشید، به سن و مهارت های شما بستگی دارد. اگر هیچ آموزشی ندیده باشید، احتمالا بعد از گذراندن چند دوره کوتاه مدت می توانید با کارهایی که به مهارتی نیاز ندارند، شروع کنید.

مهارت ها و الزامات

برای پیدا کردن کار در دانمارک، به صلاحیت ها و مهارت هایی نیاز دارید که با فرصت های شغلی موجود مطابقت داشته باشند. بسیاری از مشاغل به دوره های تحصیلی کوتاه یا بلند مدت نیاز دارند. تقریبا تمامی مشاغل به مهارت های خاص یا تمایل به کسب آنها نیاز دارند. این در مورد مشاغلی که به تحصیلات عمده ای نیاز ندارند نیز صادق است، مانند کار در بخش نظافت یک کارخانه، که ممکن است مجبور شوید وظایف شغلی گسترده ای را یاد بگیرید. اگر بخواهید موسسه و یا مغازه خود را داشته باشید نیز همین مسئله صادق است.

مهم است که یک کار را شروع کنید

اولین شغل شما ممکن است شغل آرمانی شما نباشد و حقوق چندان بالایی نداشته باشد. ولی با وجود این باید وارد بازار کار شوید. بعد از این که شغلی پیدا نمودید، گسترش مهارت ها و صلاحیت ها آسان تر می شود و بعد از آن می توانید شغل بهتری پیدا کنید.

تحصیل و کار

اگر تحصیلاتی داشته باشید و به زبان دانمارکی صحبت کنید،امکانات خوبی برای کاریابی دارید. و در بیشتر موارد اگر بتوانید زبان دانمارکی را به خوبی زبان مادری صحبت کنید، برای شما یک مزیت محسوب می شود.

اگر صلاحیت های کمی داشته باشید و به زبان دانمارکی تسلط نداشته باشید، پیدا کردن شغل بسیار مشکل خواهد بود. ولی در این صورت هم گزینه هایی وجود دارد که شانس شما را برای پیدا کردن کار افزایش می دهد. به عنوان مثال می توانید از شرکت در یک دوره آموزش زبان، دوره های کارآموزی در یک موسسه یا کار با دریافت کمک دولتی بهره بگیرید. بعد از آن دیگر می توانید تحت شرایط عادی استخدام شوید.

درخواست و مصاحبه استخدامی

اگر به زبان دانمارکی در حد معینی تسلط داشته باشید، پیدا کردن کار بسیار ساده تر خواهد بود. ولی حتی با داشتن صلاحیت های خوب نیز پیدا کردن شغل نیاز به زمان دارد. قبل از این که گشایشی حاصل شود، ممکن است لازم شود درخواست های زیادی ارسال نمایید و در مصاحبه های استخدامی بسیاری شرکت کنید.

درخواست کتبی

اکثر کارفرماها از شما می خواهند یک فرم درخواست کار را پر نمایید. مرکز کاریابی شما، اتحادیه صنفی شما یا صندوق بیکاری همگی می توانند در زمینه فرم درخواست کتبی به شما کمک کنند. یک درخواست باید یک صفحه را پر کند و علت درخواست کار، مدارک و تجارب شما و اطلاعات کمی در مورد خودتان را بیان نماید.

بهتر است خلاصه ای از صلاحیت های تحصیلی، تجارب حرفه ای و علاقمندی اوقات فراغت خود را ضمیمه کنید. بد نیست اگر نسخه ای از گواهی امتحانات و سفارشات و توصیه های کارفرمایان قبلی، دوره های کار آموزی و دوره های فعال سازی خود را نیز ضمیمه کنید.

مصاحبه استخدامی

اگر در رابطه با شغلی برای مصاحبه دعوت شدید، باید کاملا آماده باشید. کارفرما انتظار دارد توضیح دهید که چه کارهایی را خوب بلد هستید، چرا برای آن شغل مناسب هستید و چگونه می توانید به رشد موسسه کمک کنید.

برای کسب اطلاعات در مورد شغل، موسسه و انتظارات آن از شما، می توانید از در جریان مصاحبه سوال نمایید.

احتمالا هنگام مصاحبه بیش از یک نفر حضور دارد. یکی از آنها ممکن است نماینده کارکنان باشد.


کارفرمایان به موارد زیر اهمیت می دهند:



قرارداد استخدامی

اگر با استخدام شما موافقت شود، یک قرارداد استخدامی دریافت خواهید نمود. این قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره مهم ترین ضوابط و شرایط استخدام می باشد. این ضوابط و شرایط ممکن است به شرح زیر باشند:

معرفی شغل
حقوق و ساعات کاری
تعطیلات
زمان کار
اخطاریه اخراج
در صورت بیکار شدن

بیمه بیکاری

در آغاز کار بد نیست در یک صندوق بیکاری* عضو شوید، که آن را a-kasse می نامند. این شما را قادر می سازد در صورت بیکار شدن کمک و مساعدت مالی و حقوق بیکاری* دریافت نمایید. هزینه های صندوق بیکاری مشمول کسر مالیات می شود.

برای اینکه حقوق بیکاری به شما تعلق گیرد، باید در زمان بیکاری شرایط خاصی را برآورده نمایید. باید حداقل یک سال عضو صندوق بیکاری بوده باشید و مقدار کار مشخصی انجام داده باشید. صندوق بیکاری باید شما را از جزییات کامل شرایط آگاه کند.

مراجعه به مرکز کاریابی

در صورت از دست دادن کار خود، در اولین روز بیکاری باید به مرکز کاریابی شهرداری خود مراجعه کنید

در آنجا نام شما به عنوان متقاضی کار ثبت میشود. اگر عضو یک صندوق بیکاری هستید، یک کارت کمکها به شما اعطا خواهد شد که برای مطالبه مزایای بیکاری از صندوق بیکاری به آن نیاز خواهید داشت.

اگر عضو صندوق بیکاری نباشید، ممکن است واجد شرایط دریافت کمکهای نقدی یا کمکهای آغازین شوید. اگر از هشت سال گذشته، هفت سال را در دانمارک اقامت کرده باشید، مشمول دریافت کمکهای نقدی خواهید شد. اگر شرط قبلی را برآورده نکنید و قادر به تامین زندگی خود نباشید، کمکهای آغازین دریافت خواهید نمود. مقدار کمکهای آغازین ار کمکهای نقدی کمتر است.

به دنبال کار

دراولین فرصت ممکن و قبل از یک ماه از شروع بیکاری باید فهرستی از صلاحیت های تحصیلی، تجارب تخصصی، علاقمندی های شخصی و مهارت های شما در آن درج شده باشد، ترتیب دهید. اطلاعات در مورد شما در سیستم بانک مرکزی کمپیوتری مرکز کاریابی با نام jobbanken در آدرس www.jobnet.dk ثبت میشود. فهرست را خود شما باید آماده کنید و مسئول اطلاعات موجود در آن می باشید. ولی مرکز کاریابی یا صندوق بیکاری می تواند در آماده کردن آن شما را یاری نموده و مشورت دهد.

باید آماده رفتن به بازار کار باشید

باید آماده رفتن به بازار کار باشید. یعنی باید به دنبال کار باشید و به محض این که کاری به شما پیشنهاد شد، آن را بپذیرید. اگر نتوانید شغلی پیدا کنید، مرکز کاریابی شما را کمک خواهد نمود. باید در مصاحبه های استخدامی که دعوت می شوید، شرکت نمایید. و پیشنهادهای کاری که شهرداری شما به عنوان بخشی از برنامه فعال سازی * به شما می دهد، آنرا قبول کنید. فعال سازی ممکن است شامل دوره های کار آموزی و یا اشتغال با دریافت کمک دولتی شود.

اگر تردیدی دارید، با مرکز کاریابی یا صندوق بیکاری مشورت نمایید.

بازار کار دانمارک

توافقنامه ها - مدل دانمارکی

در دانمارک، بسیاری از دستمزدها و شرایط کاری بین سازمان های کارکنان و کارفرمایان توافق شده است. این مطلب در توافق نامه های جمعی تحقق یافته که توسط اتحادیه های صنفی و موسسات کارفرمایان به امضا رسیده است. توافقنامه های جمعی حاوی مقرراتی در مورد حقوق، ساعات کاری، آموزش، حقوق بازنشستگی و قواعد حاکم بر حقوق در طول بیماری و ضوابط اخطار پیش از اخراج می باشند. در دانمارک وضع قوانین در این حوزه رسم نیست. به همین دلیل است که درباره "مدل بازار کار دانمارک" صحبت می کنیم.

توافق عدم اعتصاب در مرحله مصالحه

تا زمان حصول توافق، مرحله عدم اعتصاب نافذ خواهد بود. یعنی علاوه بر سایر مسائل، کارکنان در مرحله مصالحه حق اعتصاب یا تعطیلی موسسه را ندارند. در صورت بروز اختلاف، مشکل باید توسط خود طرفین بازار کار و بدون دخالت دولت در مذاکرات یا یافتن راه حل، رفع شود.

۳۷ ساعت کار در هفته

اشتغال تمام وقت عادی، ۳۷ ساعت در هفته می باشد. به عنوان یک کارگر یا کارمند، حق استفاده از تعطیلات با حقوق را دارید. تمام کارکنان و کارگران حق پنج هفته تعطیلی در سال را دارند. هم زنان و هم مردان حق استفاده از مرخصی زایمان را دارند. قواعد محکمی بر بهداشت و ایمنی در کار حاکم می باشند. کودکان زیر ۱۳ سال اجازه کار در بیرون از خانه را ندارند.

اتحادیه های صنفی

یک سنت

در دانمارک رسم بر این است که کارکنان عضو یک اتحادیه صنفی باشند. اتحادیه های صنفی منافع اعضای خود را در رابطه با کارفرمایان، تضمین حقوق منطقی و شرایط کاری حفظ می کنند. اتحادیه صنفی مانند صندوق بیکاری نیست.

نظم و ترتیب مطمئن است

همچنین رسم بر این است که کارفرمایان عضو انجمن های سازمان دهی شده باشند. اکثر کارفرمایان و انجمن های آنها از کارکردن با اتحادیه های صنفی راضی می باشند. آنها این همکاری را به عنوان یک امتیاز در نظر می گیرند که موجب شکوفا شدن کارکنان و احساس رضایت آنها در محیط کار خواهد شد. از طرف دیگر توافق نامه های جمعی، پایداری و شرایط منظم را در رابطه با افزایش دستمزدها، اعتصاب ها و ساعات کار تضمین می کنند.

آزادی انجمن ها

در دانمارک اصل آزادی انجمن ها اعمال می شود. یعنی تصمیم گیری در مورد عضویت در یک اتحادیه صنفی بر عهده خود کارگران یا کارمندان می باشد. به همین دلیل، یک کارفرما ممکن است از وابستگی های اتحادیه صنفی در ارتباط با استخدام یا اخراج یکی از کارکنان تقاضا نکند. هیچ یک از همکاران نمی توانند تقاضا کنند که یک شخص به اتحادیه صنفی خاصی ملحق شود. بسیاری از کارکنان تصمیم می گیرند که عضو یک اتحادیه صنفی شوند که با کارفرما توافق نامه جمعی دارد.

معمولا، اتحادیه های صنفی طبق حرفه و بخش کاری تقسیم بندی می شوند. انتخاب اتحادیه صنفی در نهایت به تحصیلات و زمینه کاری شما بستگی دارد. در صورت عضویت در اتحادیه صنفی باید حق عضویت بپردازید.




زندگی در محل کار

نقش محوری محل کار در زندگی اکثریت مردم

محل های کار در دانمارک بسیار متفاوت می باشند. با این حال وجه مشترک همه آنها این است که نقشی محوری در زندگی اکثر مردم دارند. محل کار خوب یا همکاران صمیمی و محیط کاری مثبت یکی از بخش های اصلی زندگی راحت می باشد.

اهمیت معاشرت با همکاران

تا حد زیادی این خود کارکنان هستند که محیط کار را برای خود خوش آیند می کنند. روابط همکاران در محیط کار نقش مهمی دارد.

جشن ها و مصرف الکل در محل کار

در اکثر محل های کار، مصرف الکل در طول ساعات کاری ممنوع است. ولی در گردش ها و جشن ها، نوشیدن الکل پذیرفته شده است.

مسئولیت و ابتکار

اکثر کارفرمایان از کارکنان خود انتظار دارند به طور مستقل کار کرده و در کارها ابتکار عمل داشته باشند. هر یک از کارکنان مسئول بخشهای کاری خود می باشند. در بیشتر محل های کار، کارکنان برای تصمیم در مورد انجام وظایف و تقسیم فشار کار به صورت گروهی تصمیم می گیرند.

مشکلات در محل کار

در محل کار مشکلات مختلفی می تواند پیش آید. مقررات بهداشت و ایمنی ممکن است راضی کننده نباشند. ممکن است به بهداشت و سلامت کارکنان توجه کافی نشود. فضای کار ممکن است نامناسب باشد و مورد آزار، تمسخر یا تهدید قرار گیرید. بطور قطع این وضعیت قابل قبول نیست.

اکثر محل های کار دارای نماینده کارگران* می باشند

اکثر کارکنان برای ابراز تمایلات خود به کارفرما، یک نماینده کارگران انتخاب می کنند. نماینده کارگران، نماینده اتحادیه صنفی در محل کار می باشد.

اگر در محل کار خود مشکلاتی را تجربه می کنید یا احساس بدی دارید یا بطور ناعادلانه با شما رفتار شده است، با نماینده کارگران خود تماس بگیرید. در این صورت او مشکل شما را با کارفرما یا اتحادیه صنفی مطرح می کند. نماینده اتحادیه صنفی در برابر اخراج حمایت می شود و بنابراین می تواند در مشکلات به عنوان میانجی عمل نماید. اگر نماینده کارگران ندارید، مجبور خواهید شد با اتحادیه صنفی تماس بگیرید یا با مدیریت صحبت کنید.

نظارت بر محیط کار

حفظ یک محیط مطمئن و سالم کار، مسئولیتی است که به صورت مشترک، هم بر عهده کارفرما و هم بر عهده کارکنان می باشد. کارفرما مسئول ایجاد و حفظ شرایط ایمنی و سالم مناسب برای کارکنان می باشد. کارکنان نیز موظف هستند از مقررات ایمنی مربوط به محل کار خود پیروی نمایند. محل های کاری که تعداد کارکنان در آنها بیش از ۱۰ نفر باشد، باید یک نماینده حفاظتی محیط کار داشته باشند که از نمایندگان کارکنان و مدیریت تشکیل شده است و مسئولیت بهداشت و ایمنی روزانه در محل را کار را برعهده می گیرد. در محل های کاری که تعداد کارکنان کمتر از ۱۰ نفر باشد، کارفرما و کارکنان مسئولیت ایمنی و بهداشت در کار را به صورت مشترک بر عهده می گیرند.

نماینده امور حفاظتی*

بسیاری از محل های کار، نماینده امور حفاظتی خود را انتخاب می کنند. نماینده امور حفاظتی به نظارت بر محیط کار کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان بر روی ماشین آلات یا تجهیزات خطرناک کار نمی کنند، یا بدون تجهیزات ایمنی مناسب با مواد سمی کار نمی کنند، یا در حین کار تحت فشار قرار نمی گیرند.

اگر احساس می کنید شرایط کاری شما آنگونه که باید باشد، نیست، با نماینده امور حفاظتی خود صحبت کنید. نماینده امور حفاظتی نیز مانند نماینده کارگران در برابر اخراج حمایت می گردد.

جراحات کاری باید گزارش شوند

تمام کارفرمایان باید کارکنان خود را در برابر آسیب های ناشی از کار بیمه نمایند، و تضمین کنند که چنین آسیب هایی به «اداره نظارت بر محیط کار دانمارک» و «اداره کل رسیدگی به جراحات ناشی از کار*» گزارش می شود. شرکت بیمه کارفرما باید خسارت کارمند یا کارگر را بپردازد.

در صورت بروز سانحه در حین کار، همیشه آزاد هستید که صدمه را به «اداره کل رسیدگی به جراحات ناشی از کار*» گزارش کنید. حادثه را حتما باید ظرف یک سال از وقوع آن گزارش دهید. در غیر این صورت ممکن است موفق به دریافت تامین خسارت نشوید.

تبعیض

تبعیض بر اساس جنسیت، سن، معلولیت، نژاد، رنگ، مذهب، وابستگی سیاسی، تمایلات جنسی، ملیت یا ریشه قومی یا اجتماعی، برخلاف قانون است.

پارلمان دانمارک قانونی را تصویب نموده که یک شورای تاسیس می کند که تبعیض های در مورد جنس رارسیدگی می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر به www.ligenaevn.dk مراجعه نمایید. انستیتوت حقوق بشر دانمارک یک کمیته رسیدگی به شکایات مربوط به برابری قومی تعیین نموده است. وظیفه این کمیته رسیدگی به تبعیض برمبنای ریشه قومی می باشد. برای اطلاعات بیشتر به www.klagekomite.dk مراجعه نمایید.

تمام موارد تبعیض را می توان در دادگاه های معمولی اقامه دعوی نمود.

اگر عضو یک اتحادیه صنفی می باشید و در کار خود یا در رابطه با درخواست اشتغال جدید متوجه تبعیض شدید، می توانید با اتحادیه خود تماس گرفته و تقاضای کمک نمایید.

شروع به کار آزاد

قوانین و مقررات

شروع به یک کار آزاد نیازمند دوراندیشی و تدارکات کافی است. قوانین و مقررات متعددی وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید. هدف از این قوانین و مقررات این است که شهروندان و کارکنان در برابر وضعیت بهداشتی ضعیف و آسیب های شغلی محافظت شده و اطمینان حاصل شود که در کسب و کار تقلب، مالیاتی و MOMS روی نمی دهد.

قبل از شروع کار مشورت و راهنمائی دریافت کنید.

می توانید از مرکز اداره کار شهرداری خود، از یک مشاور شروع به کار، از SKAT (اداره مالیات دانمارک) و مرکز کاریابی خود درخواست کمک نمایید. اینترنت نیز می تواند با یک مرور کلی گزینه های مشورتی و همچنین اطلاعاتی در مورد قوانین، مقررات، جذب سرمایه و سایر مسائل مربوط به شروع کار آزاد به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به www.virk.dk مراجعه نمایید.




صندوق بیکاری نیز می تواند درباره چگونگی تاثیر شروع کار آزاد بر امکان مطالبه حقوق بیکاری* به شما مشورت بدهد.

ثبت شرکت خصوصی

به طور کلی تمام شرکت ها باید توسط «سازمان تجارت و شرکت های دانمارک» ثبت شوند. با این حال اگر درآمد سالانه شما کمتر از ۵۰۰۰۰ کرون دانمارکی باشد، ثبت شرکت اجباری نخواهد بود. بعد از این که شرکت ثبت شد، یک شماره CVR (دفتر مرکزی ثبت شرکت ها) دریافت خواهید نمود که شماره شناسایی شرکت می باشد. در مواقعی که به عنوان مثال زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی MOMS فرا می رسد، به شماره CVR خود نیاز خواهید داشت. می توانید با مراجعه به www.eogs.dk شرکت خود را ثبت کنید.

مجوز عرضه نوشیدنی و خواربار

تمام شرکت هایی که درسال بیش از ۵۰۰۰۰ کرون دانمارکی مواد خوراکی می فروشند، باید در یک دفتر ثبت مواد خوراکی خاص ثبت شوند. در این رابطه، مواد خوراکی به معنی هر نوع ماده خوراکی، آبجو، شراب، نوشیدنی های غیر الکلی و سایر مواد خوراکی صرف نظر از این که در جبعه های پلمب شده باشند یا خیر، در نظر گرفته می شود.

«قانون رستوران ها و خواروبار فروشی های دانمارک» در مورد تمام مشاغل آزادی که نوشیدنی و مواد غذایی عرضه می کنند، اعمال می شود. چنین مشاغلی می توانند شامل رستوران ها، بارها، دیسکوها، پیتزا فروشی ها، گریل بارها و هات داگ فروشی ها شوند.

«قانون رستوران ها و خوار و بار فروشی های دانمارک»، مقرراتی را قید کرده است که شرکت ها و اشخاص در موقع درخواست مجوز تجارت و فروش نوشیدنی ها باید از آنها پیروی نمایند. اگر درخواست مجوز عرضه نوشیدنی دارید، باید شرایط سنی خاصی را برآورده نمایید و بتوانید یک طرح مالی برای کسب خود تهیه کنید.

پلیس مسئول صدور مجوز تجارت برای مشاغلی که فاقد مجوز عرضه نوشیدنی هستند می باشد، در حالی که صدور مجوز عرضه نوشیدنی ها برعهده شهرداری است. اما در کپنهاگ، اداره های محلی شهرداری هستند که مجوز تجارت را صادر می کنند.

یک رستوران می تواند درخواست مجوز عرضه نوشیدنی بدهد که در این صورت آشپزخانه رستوران باید الزامات خاص مقامات بهداشتی را برآورده نماید.

مالیات اضافی بر فروش MOMS و مالیات

باید حساب های کسب و کار و تجارت خود را جهت ارائه به مراجع مالیاتی دانمارک که به اسم SKAT شناخته می شوند، در پرونده ثبت کنید.

بیمه کردن کارکنان

اگر شرکت شما نیروی کار استخدام نموده، باید آنها در برابر جراحات ناشی از کار بیمه کنید
برگرفته از سایت: NEW TO DENMARK
ناشر: وزارت امور پناهندگان، مهاجران و جذب در جامعه
پاسخ
تشکر کنندگان: OverLord ، mohammad.maleki ، gbtm ، nora ، moon_rose ، Sanazdk ، Behdad Peimani ، mohammadg846 ، vahidbaq ، msar


پیام‌های این موضوع
RE: مهاجرت به دانمارک - توسط mohammad.maleki - 2010-12-10 ساعت 12:34
راهنمایی جامع مهاجرت به دانمارک 2 - توسط عباس حدادی - 2010-12-10 ساعت 21:40



کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان