2010-02-25 ساعت 21:21
این روزها تب خودروهای برقی خیلی بالا گرفته و همه دوست دارند هزینه کمتری بابت جابجایی بپردازند. خودروهای برقی با وجود مزیتهای بسیار دارای نقاط ضعف بسیار جدی هستند. خودروهای برقی اگر فقط بخواهند از برق باطری استفاده کنند خیلی زود شارژ باطریهایشان خالی میشود و به سرعت دلخواه راننده برای بعضی از بزرگراهها نمیرسند. باطریهای خودروهای برقی بسیار سنگین هستند و پس از حدود ۲ یا ۳ سال فرسوده میشوند. از این رو خودروهای برقی اکنون بصورت تجاری خیلی مورد استفاده قرار نمیگیرند.
اما استفاده از انرژی پاک و ارزان ارزش این را دارد که مهندسهای خودروسازی با این مشکلات بجنگند و دست به تولید خودروی الکتریکی بزنند که قابلیت رقابت با خودروهای معمولی و دوگانه در بازار را داشته باشد.
شورلت ولت اولین خودروی جنرال موتور است که کاملاً الکتریکی است و برای حرکت همیشه از موتور الکتریکی خود استفاده میکند. در این خودرو یک موتور بنزینی نیز وجود دارد که فقط برای شارژ مجدد باطریها در مواقع ضروری استفاده میشود. شورلت ولت با یک بار شارژ تا ۶۴ کیلومتر مسیر را طی میکند. مسیری که ۷۵درصد از آمریکایی ها در یک روز طی میکنند. پس از ۶۴ کیلومتر موتور کوچک چهار سیلندر آن شروع به کار میکند و انرژی الکتریکی مورد نیاز خوردر را تامین میکند و همزامان باطرریها را دوباره شارژ میکند. ولت در دسته بندی دوگانه یا Hybrid قرار نمیگیرد چون انرژی منتقل شده به چرخها فقط از موتور الکتریکی تأمین میشود.(البته راجع به دسته بندی علما اختلاف نظر دارند!)
جنرال موتور میگوید این خودرو برای استفاده معمولی در شهرهای آمریکا میتواند به حد مصرف ۲۸۰ مایل برای یک گالن بنزین(حدود ۱ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر) برسد.
خودرو با یک سیم برق معمولی از برق خانه شارژ میشود و اگر موقع خواب خودرو را به برق وصل کنید صبح میتوانید با شارژ پر حرکت کنید.
دولت آمریکا ۷۵۰۰ دلار برای هر خودرو کمک هزینه پرداخت میکند و قیمت آن با این تخفیف به 32500 دلار میرسد. دولت آمریکا به جنرال موتور در اوج بحران اقتصادی آمریکا وامی جهت پیشبرد این طرح اعطا کرد. این خودرو قرار است نوامبر امسال به بازار روانه شود و آمریکایی ها منتظر آن هستند.
خبردار شدم که شورلت خبر نصب سیستم ترمز بازتولیدکننده (Regenerative Break) را برای ولت تأیید کرده. البته این سیستم با آنچه در تویوتا پیروس دوگانه موجود است متفاوت است. در این خودرو بجای اینکه موتورهای تولید کننده انرژی جداگانه برای استفاده از پتانسیل خودرو هنگام ترمز تعبیه شود از موتور اصلی برای تولید انرژی استفاده میشود. یعنی وقتی گاز میدهید انرژي مصرف میشود و خودرو حرکت میکند اما وقتی ترمز میگیرید از پتانسیل خودرو برای تولید انرژی استفاده میشود (توسط موتور الکتریکی اصلی). بجای آنکه با فشار لنتها انرژی پتانسیل به انرژی گرمایی تبدیل شود! آن هم با یک موتور! اینطوری MPG خودرو بازهم بالاتر میرود...
اما استفاده از انرژی پاک و ارزان ارزش این را دارد که مهندسهای خودروسازی با این مشکلات بجنگند و دست به تولید خودروی الکتریکی بزنند که قابلیت رقابت با خودروهای معمولی و دوگانه در بازار را داشته باشد.
شورلت ولت اولین خودروی جنرال موتور است که کاملاً الکتریکی است و برای حرکت همیشه از موتور الکتریکی خود استفاده میکند. در این خودرو یک موتور بنزینی نیز وجود دارد که فقط برای شارژ مجدد باطریها در مواقع ضروری استفاده میشود. شورلت ولت با یک بار شارژ تا ۶۴ کیلومتر مسیر را طی میکند. مسیری که ۷۵درصد از آمریکایی ها در یک روز طی میکنند. پس از ۶۴ کیلومتر موتور کوچک چهار سیلندر آن شروع به کار میکند و انرژی الکتریکی مورد نیاز خوردر را تامین میکند و همزامان باطرریها را دوباره شارژ میکند. ولت در دسته بندی دوگانه یا Hybrid قرار نمیگیرد چون انرژی منتقل شده به چرخها فقط از موتور الکتریکی تأمین میشود.(البته راجع به دسته بندی علما اختلاف نظر دارند!)
جنرال موتور میگوید این خودرو برای استفاده معمولی در شهرهای آمریکا میتواند به حد مصرف ۲۸۰ مایل برای یک گالن بنزین(حدود ۱ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر) برسد.
خودرو با یک سیم برق معمولی از برق خانه شارژ میشود و اگر موقع خواب خودرو را به برق وصل کنید صبح میتوانید با شارژ پر حرکت کنید.
دولت آمریکا ۷۵۰۰ دلار برای هر خودرو کمک هزینه پرداخت میکند و قیمت آن با این تخفیف به 32500 دلار میرسد. دولت آمریکا به جنرال موتور در اوج بحران اقتصادی آمریکا وامی جهت پیشبرد این طرح اعطا کرد. این خودرو قرار است نوامبر امسال به بازار روانه شود و آمریکایی ها منتظر آن هستند.
خبردار شدم که شورلت خبر نصب سیستم ترمز بازتولیدکننده (Regenerative Break) را برای ولت تأیید کرده. البته این سیستم با آنچه در تویوتا پیروس دوگانه موجود است متفاوت است. در این خودرو بجای اینکه موتورهای تولید کننده انرژی جداگانه برای استفاده از پتانسیل خودرو هنگام ترمز تعبیه شود از موتور اصلی برای تولید انرژی استفاده میشود. یعنی وقتی گاز میدهید انرژي مصرف میشود و خودرو حرکت میکند اما وقتی ترمز میگیرید از پتانسیل خودرو برای تولید انرژی استفاده میشود (توسط موتور الکتریکی اصلی). بجای آنکه با فشار لنتها انرژی پتانسیل به انرژی گرمایی تبدیل شود! آن هم با یک موتور! اینطوری MPG خودرو بازهم بالاتر میرود...