دوستان یک تجربه شخصی را اینجا به اشتراک میذارم، البته ممکنه نظرها متفاوت باشه ولی صرفا این چیزی هست که من در این چند سال نتیجه گیری کردم.
من بار اولی که در آمریکا تایر نو خریدم آنقدر بد شانس بودم که بعد از یکی دو ماه پنجر شد، و آنهم یک پنجری اساسی!! که تعمیرش زیاد قابل اعتماد نمیشد.
از والمارت هم نخریده بودم و گارانتی تعمیر و اگه تعمیر نشد، تعویض را نداشتم.
خلاصه مجبور شدم هر دو تایر را که یکی عملا بلااستفاده شده بود دور و دیگری را با قیمت بسیار ارزان به یک تایر فورشی مکزیکی بدم و با پرداخت کمی پول بیشتر یک جفت تایر مستعمل used بگیرم.
اولش خیلی نگران بودم که این تایر ممکنه زیاد قابل اعتماد نباشه ولی بسیار خوب کار کرد و از آنجا دوستی من با تایرفروشی های مکزیکی به هر شهری که میرفتم شروع شد!!
هر تایری که از آن زمان به بعد خریده ام همه از این مغازه ها بوده و همیشه راضی بوده ام و اگه احیانا هم پنجره شده، اصلا به خودم زحمت تعمیر و نگران کیفیت پنچرگیری ندادم و هر دو را به قیمت کم به آنها داده (اونی که پنچر نشده را بفروشن اگه هنوز قابل استفاده است) و یک جفت تایر عین هم مستعمل دوباره گرفته ام.
البته نمیدونم این تایرها از کجا میاد (میگن از دیلرهای خودرو که تایرهای ماشین لیزهای برگشتی را با نو عوض میکنند و همینطور شرکتهای کار رنتال اکثر میاد) ولی واقعا در حد نو هستند! مخصوصا اگه کمی زرنگ باشید و قبل از خرید با دقت تایر را بررسی کنید:
1- عاج تایر در حد نو باشد و ساییدگی در یک نقطه خاص نداشته باشد (معمولا که وضعیت بسیار مناسبی و از نظر من در حد نو دارند)
2- من دوست دارم هر دو تایر جلو و یا عقب عاج شان عین هم باشند، مخصوصا اینکه نوع و عاج تایرهای چرخهایی که نیروی محرکه را میگیرند باید یکسان باشند (شکل عاج جلو با عقب فرق داشته باشد مشکلی نیست، تایرهای عقب و جلو هم باید سایز باشند)
3- تاریخ تولید تایر بیش از دو سال گذشته نباشد (نحوه چک کردن: http://www.tirebuyer.com/education/how-t...your-tires) لاستیک کهنه حتی اگر استفاده نشده باشد هم به مرور زمان از کیفیت می افتد. عملا نباید لاستیکی که بیش از 5 سال از تاریخ تولید آن گذشته را تحت هر شرایطی استفاده کنید.
4- ترک های مویی که اصطلاحا به آن Tire Dry Rot میگویند نداشته باشد.
5- با نظر فرد مطلع و کاردان دراین زمینه میتوانید تایری که یک سایز بزرگتر است را هم بدون مشکل بروی رینگ ها نصب کنید و مشکلی از قبیل به هم خوردن کالیبره سرعت سنج خودرو به وجود نمی آیند.
بند یک و دو و سه که چک کردنش برای من در یک تایر دو دقیقه جمعا طول نمیکشد. اما بند چهار نکته ای است که به تازگی یاد گرفتم.
من هر تایری که میخریدم از شانس من تایرهای آسیایی (ژاپنی، کره ای، چینی، تایلندی، ...) بود و من هیچ مشکلی نداشتم (بجز آن تایرهای نو که گفتم پنجر شدن و در زمان نو بودم دادم رفت و فکر کنم گودیر بودند) و تا واقعا تفاوتی در کیفیت مارک ارزان و گرانشان ندیدم (البته به شرط رانندگی در شرایط خشک! وگرنه برای شرایط برف و باران واقعا لاستیک خوب و پدر مادر دار باید خرید).
دو تایر مستعمل آخری که خریدم مارک Goodyear هستن و وقتی من خریدم در حد نو بودند ولی در عرض دو ماه گذشته بدنه آن پر از ترک های مویی شد!! اول فکر کردم حتما از آن تایرهایی هستند که در قفسه بیرون مغازه جلوی آفتاب میگذارند هست ولی بعد از کمی جستجو کشف کردم که متاسفانه این مشکلی است که گریبان تایرهای برند گودیر و میشلن را اکثرا میگیرد و خیلی ها در اینترنت از این بابت ناراضی هستند. کارخانه ها هم این ترک ها را جزو گارانتی نمیدانند.
این ترک ها در ابتدای کار ممکن است خطرناک نباشند ولی مسئله این است که شما نمیدانید که کی و کدام یک از آن هزاران هزار ترک مویی ممکن است عمیق تر و بزرگتر شده و خدای نکرده وقتی در بزرگراه رانندگی میکنید، تایرتان بترکد! مخصوصا اگر در چرخهای جلو باشد.
بنابرین اگر در منطقه ای خشک و کم باران و بدون برف و یخ زندگی میکنید و خودروی ارزان قیمتی دارید، ممکن است خرید لاستیک های مستعمل کلی در هزینه ها و دردسرهای پنچرگیری تان کمک کند اما از من شنید بگیرید و به هیچ وجه مارک گودیر و میشلن (و در کل تایر آمریکایی و اروپایی) نخرید!!
من بار اولی که در آمریکا تایر نو خریدم آنقدر بد شانس بودم که بعد از یکی دو ماه پنجر شد، و آنهم یک پنجری اساسی!! که تعمیرش زیاد قابل اعتماد نمیشد.
از والمارت هم نخریده بودم و گارانتی تعمیر و اگه تعمیر نشد، تعویض را نداشتم.
خلاصه مجبور شدم هر دو تایر را که یکی عملا بلااستفاده شده بود دور و دیگری را با قیمت بسیار ارزان به یک تایر فورشی مکزیکی بدم و با پرداخت کمی پول بیشتر یک جفت تایر مستعمل used بگیرم.
اولش خیلی نگران بودم که این تایر ممکنه زیاد قابل اعتماد نباشه ولی بسیار خوب کار کرد و از آنجا دوستی من با تایرفروشی های مکزیکی به هر شهری که میرفتم شروع شد!!
هر تایری که از آن زمان به بعد خریده ام همه از این مغازه ها بوده و همیشه راضی بوده ام و اگه احیانا هم پنجره شده، اصلا به خودم زحمت تعمیر و نگران کیفیت پنچرگیری ندادم و هر دو را به قیمت کم به آنها داده (اونی که پنچر نشده را بفروشن اگه هنوز قابل استفاده است) و یک جفت تایر عین هم مستعمل دوباره گرفته ام.
البته نمیدونم این تایرها از کجا میاد (میگن از دیلرهای خودرو که تایرهای ماشین لیزهای برگشتی را با نو عوض میکنند و همینطور شرکتهای کار رنتال اکثر میاد) ولی واقعا در حد نو هستند! مخصوصا اگه کمی زرنگ باشید و قبل از خرید با دقت تایر را بررسی کنید:
1- عاج تایر در حد نو باشد و ساییدگی در یک نقطه خاص نداشته باشد (معمولا که وضعیت بسیار مناسبی و از نظر من در حد نو دارند)
2- من دوست دارم هر دو تایر جلو و یا عقب عاج شان عین هم باشند، مخصوصا اینکه نوع و عاج تایرهای چرخهایی که نیروی محرکه را میگیرند باید یکسان باشند (شکل عاج جلو با عقب فرق داشته باشد مشکلی نیست، تایرهای عقب و جلو هم باید سایز باشند)
3- تاریخ تولید تایر بیش از دو سال گذشته نباشد (نحوه چک کردن: http://www.tirebuyer.com/education/how-t...your-tires) لاستیک کهنه حتی اگر استفاده نشده باشد هم به مرور زمان از کیفیت می افتد. عملا نباید لاستیکی که بیش از 5 سال از تاریخ تولید آن گذشته را تحت هر شرایطی استفاده کنید.
4- ترک های مویی که اصطلاحا به آن Tire Dry Rot میگویند نداشته باشد.
5- با نظر فرد مطلع و کاردان دراین زمینه میتوانید تایری که یک سایز بزرگتر است را هم بدون مشکل بروی رینگ ها نصب کنید و مشکلی از قبیل به هم خوردن کالیبره سرعت سنج خودرو به وجود نمی آیند.
بند یک و دو و سه که چک کردنش برای من در یک تایر دو دقیقه جمعا طول نمیکشد. اما بند چهار نکته ای است که به تازگی یاد گرفتم.
من هر تایری که میخریدم از شانس من تایرهای آسیایی (ژاپنی، کره ای، چینی، تایلندی، ...) بود و من هیچ مشکلی نداشتم (بجز آن تایرهای نو که گفتم پنجر شدن و در زمان نو بودم دادم رفت و فکر کنم گودیر بودند) و تا واقعا تفاوتی در کیفیت مارک ارزان و گرانشان ندیدم (البته به شرط رانندگی در شرایط خشک! وگرنه برای شرایط برف و باران واقعا لاستیک خوب و پدر مادر دار باید خرید).
دو تایر مستعمل آخری که خریدم مارک Goodyear هستن و وقتی من خریدم در حد نو بودند ولی در عرض دو ماه گذشته بدنه آن پر از ترک های مویی شد!! اول فکر کردم حتما از آن تایرهایی هستند که در قفسه بیرون مغازه جلوی آفتاب میگذارند هست ولی بعد از کمی جستجو کشف کردم که متاسفانه این مشکلی است که گریبان تایرهای برند گودیر و میشلن را اکثرا میگیرد و خیلی ها در اینترنت از این بابت ناراضی هستند. کارخانه ها هم این ترک ها را جزو گارانتی نمیدانند.
این ترک ها در ابتدای کار ممکن است خطرناک نباشند ولی مسئله این است که شما نمیدانید که کی و کدام یک از آن هزاران هزار ترک مویی ممکن است عمیق تر و بزرگتر شده و خدای نکرده وقتی در بزرگراه رانندگی میکنید، تایرتان بترکد! مخصوصا اگر در چرخهای جلو باشد.
بنابرین اگر در منطقه ای خشک و کم باران و بدون برف و یخ زندگی میکنید و خودروی ارزان قیمتی دارید، ممکن است خرید لاستیک های مستعمل کلی در هزینه ها و دردسرهای پنچرگیری تان کمک کند اما از من شنید بگیرید و به هیچ وجه مارک گودیر و میشلن (و در کل تایر آمریکایی و اروپایی) نخرید!!