ارسالها: 2,997
موضوعها: 167
تاریخ عضویت: Feb 2009
رتبه:
175
تشکر: 0
14 تشکر در 1 ارسال
روز دوشنبه 23 Feb در حیدرآباد تعطیل رسمی بود. این روز فستیوال Mahashivaratri(شب شیوا) است.به عقیده هندوئیسم در این روز lord shiva با Parvati ازدواج می کنه .هندوها در طول این روز چیزی نمی خورند و فقط غروب این روز می تونند میوه بخورند.از غروب نیز شروع به جشن و رقص می کنند تا صبح.و نباید در طول شب بخوابند و کل شب را بیدار هستند(البته ما را هم نذاشتند که بخوابیم چون همه روی پشت بام خانه ها بودند و داشتند می رقصیدند).
برگرفته از وبلاگ ایندیا 302
این چند وقتی که هند بودم هر روز از جلوی یک سری از این چادر های کنار خیابان رد میشدم که توش داشتند مجسمه هایی با ابعاد بزرگ یا کوچک می ساختند که بعضی ها شاید به ۲ تا ۳ متر هم می رسیدند .همیشه برام سوال بود که اینها را کی می خره ؟؟؟ و کجا می ذاره؟؟؟
چهارشنبه تعطیل رسمی بود.به خاطر جشنی به نام گانش .و من تازه فهمیدم چرا این مجسمه ها را می ساختند.
طبق اعتقادات هندوها یا همون هندوئیسم.اونها ۵ خدا دارند(به نامهای برهما-شیوا-ویشنو-دورگا - گانش) که گانش فرزند بزرگ شیوا هست.هندی ها به این خدا LORD GANESH میگن.مجسمه هایی که ازش ساخته شده .این خدا سری مانند فیل با بدنی مثل انسان داره و ۴ تا دست داره و معمولا سوار بر یک موش کوچیکه.که در هر کدوم از دستهاش چیزی داره (داس- طناب-شیرینی) که هر کدوم معنای خاصی را دارند.یک دستش را هم به صورت صاف نگه داشته که به معنی بخشندگی این خداست.
جشن گانش از روز تولد گانش شروع میشه و به مدت ۱۰ روز این این مجسمه ها را که خریدن ( با توجه به این که وضعیت مالی چطور باشه میتونه بزرگ یا کوچک باشه) در خانه نگه می دارند و روش گل می ریزن و عود روشن می کنند غروب روز دهم اون را به رودخانه یا دریا می برند و به آب می اندازند تا به جایگاه اصلی خودش به آسمانها برگرده.هندوها اعتقاد دارند درشبی که این مجسمه ها را به آب می ندازند نباید به ماه نگاه کنند چون براشون بد شانسی می یاره.
بعضی از افراد با هم پول می ذارند و یک مجسمه بسیار یزرگ که شاید تا ۳ متر برسه را می خرند و در طول این ۱۰ روز به فقیران نهار و شام می دهند و دعا می خوانند.
متاسفانه نتونستم امروز عکسی از این مراسم بگیرم چون دوربینم را فراموش کرده بودم.ولی براتون چند تا عکس از اینترنت گرفتم که گذاشتم.
نمی دونم چقدر این اعتقادات براتون مسخره به نظر می رسه ولی من معمولا سعی می کنم همه چیز را اون جوری که هست قبول کنم .مهم این نیست که این مسایل چقدر مسخره به نظر برسه .مهم اینه که عده ای بهش معتقدند چه درست و چه غلط. اینجا کشور عجایب است .
برگرفته از وبلاگ ایندیا 302
ارسالها: 1,061
موضوعها: 33
تاریخ عضویت: Sep 2009
رتبه:
205
تشکر: 0
21 تشکر در 0 ارسال
اطلاعات خیلی جالبیه. من واقعا دوست دارم هندوستان را ببینم و یک روز حتما اینکار را میکنم.
ممنون از نوشته های خوبت
ارسالها: 642
موضوعها: 10
تاریخ عضویت: Jun 2009
رتبه:
58
تشکر: 0
1 تشکر در 0 ارسال
جالب بود، خیلی به دردم خورد، مرسی!!!
بازم اطلاعات بگذار صدرا
به نظر من باید به اعتقادات هر کسی احترام گذاشت چه درست و چه غلط، البته فقط در صورتی که به دیگران صدمه ای وارد نکنه یا به دیگران تحمیل نشه ،مثل اس... که به ما تحمیل شده و راهی برای فراری ازش رو نداریم و واقعا هر چی میکشیم از همینه و داره پدرمون رو در میاره!
ارسالها: 30
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: Feb 2010
رتبه:
5
تشکر: 0
0 تشکر در 0 ارسال
حتما به زودی یک مقاله راجع به آداب و رسوم هندی ها و جشن هاشون و غذا های هندی آماده میکنم
ارسالها: 93
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: May 2010
رتبه:
16
تشکر: 0
0 تشکر در 0 ارسال
2010-11-11 ساعت 00:59
(آخرین تغییر در ارسال: 2010-11-11 ساعت 01:11 توسط maryam_goli.)
سلام
چند مدت پیش دیوالی بود, دیدم تو این تاپیک جاش خالیه
در مورد دیوالی این باید بگم که خاطرهاش فقط به جا مونده
و برای اینکه اطلاعات دقیقتر ی باشه از دانش نامه ویکی پدیا می زارم ..چون کامل تره... تا اینکه ذره ذره یادم بیاد بزارم...
بت گانشا در هنگام جشن
دیوالی یک جشنواره پنج روزه هندوها است که در سراسر هند اجرا میشود و تاریخ اجری آن به زمانهای پیش از تاریخ بازمیگردد.
این جشنواره پنج روزه بر اساس گاهشماری هندی، در روز پانزدهم کارتیکا آغاز میشود. از آنجایی که محاسبه ماههای هندی، قمری است؛ تاریخ دیوالی در تقویمهای دیگر متغیر است. در سال ۲۰۰۵ دیوالی در روز اول نوامبر بود و در سال آینده در ۲۶ اکتبر آغاز خواهد شد.
طی روزهای قبل از جشن، تمام خانهها پاکیزه و مرتب شده و پنجرهها برای خوشامدگویی به لاکشمی (Lakshmi)، الهه توانگری و کامیابی گشوده میشوند.
نام دیوالی، تحریف شده واژه دیپاوالی (Deepavali) – دیپا به معنی نور و آوالی به معنای ردیف و صف - و در کل به معنای صفی از نور است. درواقع نمایش نور در این جشنواره یکی از جذابترین بخشهای آن است. تمام خانهها، از فقیرانهترین کلبهها تا اشرافیترین کاخها، با نور نارنجی رنگ فانوسهایی به نام دیا (Diya) برای تبریک و سلام به لاکشمی روشن میشوند.
فانوس یا دیپ (Deep)، نشانه دانش است و افروختن چراغ دانش در بین مردم به معنای درک فلسفه هر روز خاص از این جشنواره و به عمل درآوردن این فلسفه، در زندگی روزمرهاست.
طرحهای الوان رنگولی (Rangoli نقوشی سنتی و بسیار زیبا که در روزهای عید و مناسبتها، از دیرباز برای تزیین کف اتاق، حیاط و درگاه خانهها، برای خوشامد گویی به خدایان ترسیم میشدهاست.این نقاشیها با پودرهای رنگ و توسط زنان اجرا میشدهاست)، گل آرایی و آتش بازی، این فستیوال را که پیام آور شادی، نشاط و خوشبختی در سال جدید است، از شکوه و زیبایی خاصی برخوردار میکند.
جشنواره دیوالی در ابعاد وسیع و تقریباً در تمام مناطق هند برگزار میشود و درواقع، پیش درآمد سال نو است. دیوالی حتا در کشورهایی چون تایلند، ترینیداد، سیام و مالایا نیز- با تفاوتهایی- اجرا میشود.
روز اول
روز اول دیوالی دهان ترایوداشی (Dhantrayodashi) یا دهان تراس (Dhan teras) نام دارد. «دهان» به معنای «ثروت» و «ترایوداشی» به معنی روز سیزدهم است. در کل این نام به روز سیزدهم از نیمه اول ماه قمری کارتیکا اشاره میکند که در آن، دهان وانتاری (Dhanvantari)، یکی از نمودهای ویشنو (Vishnu) خدای هندی، از آبهای اقیانوسی که دانش طب روحانی "اهوروداً را در خود دارد، خارج میشود و به مردم کمک میکند بر علیه بیماری و مرگ مبارزه کنند. در غروب این روز، هندوها باید حمام کنند و هدایای خود را که شامل فانوسهای روشن دیا (Deeya) و شیرینیهایی به نام پراساد (Prasad) است را به حضور یاما راج (Yama Raj خدای مرگ) تقدیم کنند. این کار باید در نزدیک یک درخت مقدس که ممکن است در باغ یا خانه شخصی افراد هم باشد، صورت میگیرد و در صورت نبودن چنین درختی، یک محل پاکیزه در حیاط جلوی خانه هم، قابل قبول خواهد بود.
روز دوم
روز دوم دیوالی نارک چاتورداسی (Narak Chaturdasi) نام دارد. این روز، چهاردهمین روز ماه قمری و شب دیوالی است. در این روز کریشنا (Krishna بزرگترین خدای هندویان)، اهریمنی به نام ناراکاسور (Narakasur) را نابود کرده و جهان را از ترس رهانیدهاست. مادر ناراکاسور، اعلام میکند که روز مرگ فرزندش - که موجب ناراحتی عموم را فراهم میکرده- نباید به عزاداری بگذرد و باید روزی برای جشن و شادی اعلام شود.
در نتیجه، پیام روز دوم این است که منافع جامعه باید همواره بر منافع فردی و نسبتهای فامیلی ارجحیت داشته باشد.
از مراسم روز دوم، ماساژ بدن با روغنهای مخصوص برای رفع خستگی، حمام قبل از طلوع آفتاب و استراحت است تا همه بدون خستگی و با شادی و علاقه برای اجرای مراسم دیوالی در روز بعد آماده باشند. فانوس یاما دیا در اسن شب نباید روشن شود.
روز سوم: روز اصلی دیوالی
مراسم واقعی دیوالی در روز سوم اجرا میشود. در این شب ماه به کلی غروب میکند و تاریکی کامل آسمان را فرا میگیرد. در این تاریکی، دیوالی امکان تجلی واقعی خود را به دست میآورد.
در این روز مردم از لاکشمی، الهه ثروت، برای نعمات متعدد او سپاسگذاری میکنند و مراسم دعای شکرگذاری که پوجا (Puja) نام دارد، هم در سپیده دم و هم هنگام غروب آفتاب انجام میگیرد. اعتقاد بر این است که الهه ثروت از خانههایی که پاکیزه نبوده و به خوبی روشن نشدهاند، دیدن نمیکند. بنابر این همه برای تمیز نگه داشتن خانه خود بسیار کوشش میکنند، درها و پنجرهها را باز میگذارند و تمام چراغها را روشن میکنند.
پس از مراسم دعا و عبادت که با سرود و اهدای هدایای مختلف به حضور خدایان همراه است و به جا آوردن عبادت در خانه، مردم به دیدار همدیگر رفته و به رد و بدل کردن شیرینی و هدیه میپردازند.
هنگام غروب، خانهها و خیابانها با چراغها، فانوسها و شمعهای بی شمار تزیین میشود. و مردم در خارج از خانهها گرد آمده و منتظر ورود الهه به داخل خانه و برکت بخشیدن به آن هستند. در این مدت آنها به آتش بازی و تماشای فانوسها میپردازند.
روز چهارم
در این روز، به نامهای پادوا (Padwa)، وارشا پراتی پادا (Varshapratipada) و کارتیکا شودا پادیامی (Kartika Shudda Padyami) خوانده میشود. اهمیت این روز در داستانی است که از کریشنا نقل میشود.
او متوجه میشود که مردم یک دهکده برای زمینهای زراعی خود دست به دامان "ایندراً Indra خدای رعد شدهاند تا برایشان باران کافی بفرستد و مدام مرقبند تا خشم او موجب بروز طوفان و سیل نشود. کریشنا این کار را نکوهش میکند و میگوید که هر کس موظف است از گاوهای خود که مهمترین بخش زندگی آنها هستند نگهداری کند نه اینکه به پرستش خدایی خشمگین بپردازد. این گفته موجب خشم فراوان ایندرا میشود و طوفانی را بر سر دهکده روانه میکند.
کریشنا نیز با بلند کردن تپه گوواردهان (Govardhan) و نگه داشتن آن بر فراز دهکده، از مردم محافظت میکند. تا امروز نیز در شمال هند، مردم به طور سمبولیک به پرستش تپه گوواردهان میپردازند و آن را محل عبور کریشنا میدانند. از طرفی این کار آنها به نوعی برای آرام کردن نیروهای طبیعت و جلوگیری از طوفان و سیل هم هست.
در این روز، برای سال نوی اقتصادی، دفترهای پس انداز تازهای میگیرند تا سال را با موفقیت مالی و رونق اقتصادی سپری کنند.
روز پنجم
همانطور که روز راکشا بندهان (Raksha Bandhan) روز برادر نامیده شدهاست، این روز که بهرارتی دوج (Bhratri Dooj) نام دارد، به خواهران اختصاص یافتهاست.
در زمانهای بسیار قدیم، در این روز یاما (خدای مرگ) به دیدار خواهر خود یامونا (Yamuna) رفت و به عنوان هدیه به او مزیتی اعطا کرد که به موجب آن، هر کس در این روز به دیدار یامونا میرفت، از تمام گناهانش بری میشد. از آن زمان تا کنون، در این روز برادران به دیدار خواهران خود میروند تا از این عطیه، سهمیبرده باشند.
در بنگال، خواهران برای سلامت، موفقیت و شادی برادران خود، مراسم دعای خاصی انجام میدهند که بهای فوتا (Bhai fota) نام دارد. جشنواره دیوالی در این روز پایان میابد و مردم با روحیه تازه، سال نو را آغاز میکنند.
دیوالی - ویکیپدیا
شماره کیس : 2011AS000000xx
تاریخ دریافت نامه قبولی: 2010 ,may19
کنسولگری: انکارا
تاریخ ارسال فرمهای سری اول:may 26,2010
تاریخ کارنت شدن کیس: Sep. 2010
تاریخ دریافت نامه دوم: 2010 ,September 4
تاریخ مصاحبه: october 04, 2010
تاریخ دریافت ویزا:october 04,2010