کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
رزومه
سلام از اونجایی که چیزی به نام رزومه تو سایت نبود این بخش رو درست کردم چون خودم میدونم چقدر مهمه برای مهاجرت تحصیلی

رزومه چیست ؟

Resume یا Curriculum Vitae

رزومه متني است چند صفحه اي حاوي اطلاعات و مشخصات فردي كه قبل از مصاحبه در اختيار
مراکز دانشگاهی که متقاضی قصد ادامه تحصیل در آن مرکز را دارد و یا كارفرماياندر صورتی که
متقاضی جویای کار باشد قرار گرفته و به آنان امكان ميدهد تا ارزيابي اوليه اي از توانايي هاي
شغلي شما داشته باشند. در واقع رزومه بايد تصويري ذهني از شما و فعاليتهاي شغليتان، به
خواننده ارائه كند. از اين حيث رزومه جنبه اي تبليغاتي دارد بدين ترتيب كه ويژگيهاي مؤثر و مفيد
خود را در اختيار كارفرما قرار ميدهيد و به نوعي سعي ميكنيد تا وي را متقاعد سازيد كه از بين
چندين داوطلب، شما را براي شركت در مصاحبه انتخاب نمايد. رزومه بايد به طور مثبتي مهارتها و
توانايي هاي شما را نشان دهد. رزومه در عين حال كه بايد صادقانه باشد، وبايدعاري از تعارفات و
شكسته نفسي باشد.

رزومه زندگي نامه، شرح گذشته و يا حال شما نيست (هر چند كه قسمت عمده آن مربوط به سوابق
كاريتان ميشود). اولين هدف رزومه جلب توجه فردی است که رزومه شما را میخواند . بنابراين در هر
جمله اي كه مينويسيد بايد سعي كنيد به نوعي علاقه و توجه خواننده را جلب كنيد. يك رزومه خوب
ميتواند كليد موفقيت شما در امر تحصیل و كاريابي باشد. به آن از ديد انجام وظيفه نگاه نكنيد: نوشتن
رزومه با پر كردن فرم ثبت نام فرق ميكند!

توصیه هایی برای تهیه رزومه

نگارش مناسب رزومه، زمينه‌ي مناسب‌تري را براي بررسي توان‌مندي‌هاي شما و شناسايي بخشي
كه مي‌توانيد در آن فعاليت‌ كنيد به شكل شايسته‌تري فراهم مي‌آورد. بر اين اساس، توصيه‌هاي كوتاهي
را براي نگارش رزومه در ذیل آمده است.


مطمئن شويد كه رزومه‌ي شما روزآمد است و به خوبي، مشخصات، توان‌مندي‌ها، تخصص‌ها و
سوابق گذشته‌ي شما را تشريح مي‌كند.

براي آن كه نشان دهيد توان‌مندي شما، پوشش‌دهنده‌ي نيازهاي مطرح شده در فرصت‌هاي شغلي
‌ست، سعي كنيد شواهد دقيق و حتا عددي از دستاوردهاي كاري و تحصيلي خود ارايه دهيد.

شرح دقيقي از توان‌مندي‌ها، مهارت‌ها و جايگاه شغلي مورد نظر خود ارايه كنيد. به اين ترتيب
، به ما براي شناسايي جايگاه‌‌تان در سازمان كمك كرده‌ايد. ارايه‌ي توضيحاتي درباره‌ي علاقه‌مندي
‌هاي كاري خود، مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد.

جزييات تجربيات كاري گذشته‌ي خود را به دقت شرح دهيد و سوابق كاري گذشته‌ي خود را
به خوبي تشريح كنيد.

دقت كنيد كه اشتباهي در بيان دستاوردها، تاريخ‌ها و عنوان‌هاي شغلي گذشته‌ي شما رخ ندهد
، چون اگر در آينده چيزي مغاير با آن مشاهده شود، مي‌تواند به جايگاه شما و اعتماد متقابل در
سازمان لطمه وارد سازد.

نگارش و املاي رزومه را يك بار كنترل كنيد يا از دوستي بخواهيد كه آن را يك بار مطالعه كند.

اطمينان حاصل كنيد كه اطلاعات تماس دقيق‌تان در رزومه وارد شده باشد.

شيوه هاي متفاوتي براي نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر كس به مقتضاي سليقه و هدفي
كه از نگارش رزومه دارد ، شيوه خاصي را بر مي گزيند . اما به طور كلي اصول و سرفصل بندي عمومي
رزومه ها به شرح زير است:

1- جزئيات شخصي(Personal Details)

اغلب رزومه ها با اين بخش آغاز مي شوند . آن چه مي بايست در اين بخش ذكر شود شامل نام ،
آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الكترونيك و تاريخ تولد است.

2- پروفايل شخصي (Personal Profile)

وارد كردن پروفايل در رزومه امري سليقه اي است و ضروري محسوب نمي شود . آن چه در پروفايل به
نگارش در مي آيد ، تصويري كلي و گويا از شما است كه به طور جزئي تر در ساير بخش هاي رزومه
ذكر مي شود.

3- تحصيلات و توانايي هاي علمي(Education and Qualifications)

اين بخش شامل تمام سوابق تحصيلي و علمي شما ، از ديپلم دبيرستان و نام دبيرستان گرفته
تا آخرين مدرك تحصيلي ، رشته ها و گرايش ها و زمان بندي هر دوره ي تحصيلي خواهد بود. به ياد
داشته باشيد كه حتماً ذكر كنيد در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره اي هستيد . ساير دوره هاي علمي
- كابردي كه در كنار تحصيل آكادميك گذرانده ايد را هم حتماً بنويسيد.

4- سوابق شغلي (Skills and Work Experiences)

در اين بخش بايد كل سوابق شغلي شما ، اعم از تمام وقت يا پاره وقت ، با ذكر نام و تلفن يا آدرس
محل كار ، به اضافه تاريخ و دوره اشتغال فهرست شود.

5- انتشارات و مقالات (Publications)

فهرست كتب و مقالاتي كه منتشر كرده و يا در كنفرانس ها ارائه نموده ايد به اضافه زمان انتشار را در اين
بخش بياوريد. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضميمه نماييد بهتر است.

6- ساير اطلاعات (Additional Information)

نگارش اين قسمت ضروري نيست ، اما چنان چه لازم دانستيد توضيحي جانبي روي سوابق تحصيلي
و شغلي خود بنويسيد ، مي توانيد اين بخش را اضافه نماييد.

7 - علائق (Interests)

فهرستي از علائق خود در زمينه هاي فوق برنامه مثل ورزش يا هنر را در اين بخش بنويسيد و احياناً
اگر سوابق حرفه اي در اين زمينه ها داريد حتما ذكر كنيد.

8 - معرف ها(References)

نام ، رتبه ، درجه تحصيلي ، آدرس يا تلفن و كلاً اطلاعات مربوط به معرفين خود ( كه معمولا اساتيد
شما هستند ) را در اين بخش بياوريد . اين معرف ها مي بايست همان معرفيني باشند كه توصيه
نامه هاي شما را تكميل نموده اند.

* ساير توصيه ها

پيش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصيلي و شغلي خود فكر كنيد تا چيزي را از
قلم نياندازيد . سعي كنيد تا حد امكان ، مداركي دال بر سوابقتان آماده و ترجمه كنيد تا
ضميمه رزومه نماييد. از دروغگويي يا بزرگنمايي جداً پرهيز کنید ، ممكن است برايتان دردسر ساز شود!
بهتر است رزومه را در 2 روي يك كاغذ A4 تنظيم نماييد. بهترين حجم رزومه در همين حد است.
حتماً چند نسخه اضافه از رزومه براي خودتان نگه داريد تا در صورت لزوم از آن ها استفاده كنيد.
در مورد نگارش انگليسي ، حتماً درباره متن رزومه با يك مترجم و يا كسي كه انگليسي ادبي را
به خوبي مي داند مشورت كنيد.

رزومه را حتما تايپ كنيد و از ارائه رزومه دست نويس جداً خود داري كنيد.
پاسخ
رزومه شامل يك خلاصه يك تا دو صفحه اي از تحصيلات، مهارتها، دستاوردها و تجارب است. چنانچه رزومه به خوبي نوشته شود، مي‌تواند عامل موثري در جلب توجه يك استاد باشد و مي‌تواند كليد موفقيت در اپلاي كردن باشد.
براي تهيه يك رزومه خوب، بايد بدانيد كه چگونه تجارب و دستاوردهاي خود را در يك متن كوتاه بازبيني و خلاصه سازي نماييد.

نحوه تهيه رزومه

الف: نكات اساسي
پيش از نوشتن زرومه، زماني را براي ارزيابي خود در نظر بگيريد. موارد برجسته تحصيلي، مهارتي، توانايي‌ها و تجارب را مشخص كنيد.

ب: محتواي رزومه
1. نام، آدرس و اطلاعات تماس
تمامي اين اطلاعات بايد در ابتداي رزومه درج شوند.
- از به كار بردن نام مستعار خودداري كنيد.
- از اطلاعات تماس دائمي استفاده كنيد.
- سعي كنيد آدرس ايميل شما حرفه‌اي باشد.

2. هدف يا خلاصه
هدف شما، شمايي از برنامه ذهني شما براي رسيدن به نقطه خاصي را نمايان ميكند. هدف بايد نشانگر علاقه شما به پيشرفت و داشتن برنامه ريزي ميان مدت و بلند مدت براي احراز جايگاهي خاص است.

3. تحصيلات
در رزومه تحصيلي، نوع و ميزان تحصيلات بايد پيش از ساير مهارتها درج شوند.
- ابتدا، آخرين مدرك تحصيلي بايد درج گردد.
-مدرك (كارشناسي، كارشناسي ارشد و ...)، رشته، دانشگاه و سال فراغت از تحصيل بايد ذكر شوند.
- معدل بايد ذكر گردد.

4. مقالات و ساير موارد منتشر شده
در اين بخش مقالات ژورنالي يا كنفرانسي، كتابهاي تاليف شده و ساير موارد منتشر شده ذكر مي‌گردند.
- نوشتن مقالات بايد با ذكر كامل نام مقاله، نام نويسندگان، نام ژورنال يا كنفرانس، سال انتشار و ... باشد.
- معمولا مقالات ژورنالي قبل از مقالات كنفرانسي ذكر مي‌شوند.

5. علايق علمي و تحقيقاتي
بايد زمينه ها و علايق تحقيقي و علمي در طول دوران تحصيل ذكر شوند.

6. سوابق علمي و تحقيقاتي
اين بند در مورد دانشجوياني كه مقاله ندارند از اهميت فراواني برخوردار است و مي‌تواند نشان دهنده توانايي آنها در انجام تحقيقات باشد.

7. سوابق كاري
سوابق كاري نيز بايد به صورتي ذكر گردند كه آخرين سابقه كاري، در ابتدا ذكر شود.
- عنوان كاري و نام سازمان بايد ذكر گردد.
- تاريخ اشتغال به كار بايد ذكر شود.

8. جوايز و افتخارات
چنانچه در زمينه مسائل تحصيلي يا تحقيقي جوايز و يا لوح های افتخار و ... شده‌ايد،بايد در اين بخش ذكر گردند.

9. ساير موارد
- نمرات زبان بايد ذكر گردند.
- مهارت هاي كامپيوتري و علمي بايد بر حسب اولويت بيان شوند.
- سرگرمي‌ها و علاقمندي‌ها نيز مي توانند در پايان رزومه ذكر شوند.
- در بخش مراجع رزومه، مي‌توانيد نام سه تن از اساتيد خود را به همراه عنوان و اطلاعات تماس (ترجيحا ايميل) ذكر كنيد.

ج: ساير نكات
- متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید، . در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.
- اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید. به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آنها در بررسی اجمالی اندازه قلم‌ها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید.
- هرگز از ضمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید.
- هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب، وضعیت ازدواج، مال و ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید. همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.
- دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی ها، همیشه خطری جدی است که به خود شما باز می‌گردد.
رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر شما باشد.سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید. اگر اولین رزومه تان را شخصاً بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.
- تمام نکات منفی و با بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر توانایی‌ها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود.
پاسخ




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان