(از ادمین عزیز و یا دیگر مدیران این بخش خواهش میکنم که این تاپیک را به محل مناسب این بحث انقال دهند)
اگر برنده لاتاری هستید و میخواهید برای مصاحبه به سفارت امریکا در آنکارا, ابوظبی و یا شهر دیگری بروید, نکاتی وجود دارد که ممکن است با رعایت آنها بتوانید بدون بکگراند چک ویزای خودتان را دریافت کنید.
در واقع من این اصول را رعایت کردم ولی نمیدانم تا چه حد در عدم بکگراند چک و دریافت سریع ویزایم موثر بوده است با اینحال دانستن این موارد ممکن است بدرد شما بخورد.
1- سالن انتظار سفارت یک محیط کاملا کنترل شده است که توسط دوربین و میکرفنهای مخصوص تمام اعمال و حرفهای مصاحبه شوندگان, دیده و شنیده میشود. سعی کنید از گفتن مسائل غیر ضروری و حرکات اضافی که باعث پایین آمدن وجهه شما شود خودداری فرمایید. مثلا اگر بچه شما شیطانی کرد توی سرش نزنید چون اینکار برای آنها بسیار زشت است و باعث دید منفی نسبت به شما میشود. از گفتن اینکه امریکاییها چنین و چنان هستند و یا گله و شکایت از تاخیر در امورتان خودداری کنید. فکر کنید که همواره تحت نظر و مقابل دوربین مخفی قرار دارید.
2- اگر مرد هستید از کت و شلوار, پیراهن و کراوات بسیار رسمی استفاده کنید. البته نه کت و شلوارهایی که دربانها میپوشند بلکه بهترین کت و شلواری که با آن به عروسی میروید. رسمی بودن لباس شما بسیار بسیار اهمیت دارد. سعی کنید ریش و سبیل خود را اصلاح کنید و موهایتان هم کاملا مرتب باشد. اگر خانم هستید باید از کت و دامن و یا کت و شلوار رسمی استفاده کنید. پیراهن شما باید حتما یقه دار باشد. البته باز بودن آن مهم نیست ولی نباید از یقه گرد و یا حلقه آستینی استفاده کنید. مدل موی شما و آرایشتان نباید مانند زمانی باشد که به مهمانی میروید بلکه باید کاملا رسمی و ساده باشد. رنگ لباسها هم باید طوسی, سرمه ای و یا یک رنگ رسمی باشد. اگر دامن میپوشید نباید بلندتر از زانوهای شما باشد و اگر مشکل حجاب دارید بجای دامن گشاد و چین چینی بهتر است شلوار بپوشید. از روسری به هیچ عنوان استفاده نکنید ولی اگر مانتوی شما رسمی باشد ایرادی ندارد.
3- موقعی که برای مصاحبه به پشت کابین میروید باید کاملا صاف و مرتب بایستید. نباید خم شوید و کله تان را به شیشه کابین نزدیک کنید. حتی دیده ام که مصاحبه شونده ها سرشان را تا مجرای زیر شیشه پایین می آورند و در حالی که تا کمر خم میشوند, روی یک پایشان تکیه داده و قمبل میکنند. در پایین شیشه کابین, بلندگو و میکرفنی نصب شده است که شما براحتی صدای او را میشنوید و برای اینکه او هم صدای شما بشنود, نیازی به جلو رفتن و یا هوار کشیدن نیست. بنابراین کاملا صاف و مرتب با فاصله کمی از جلوی پیشخوان بایستید و آهسته صحبت کنید.
4- هرگز سخن مصاحبه کننده را قطع نکنید و اگر دو نفر هستید هرگز وسط حرف یکدیگر نپرید. اگر از یکی از شما سوالی پرسیده شده است حتما اجازه دهید که خود او به سوال پاسخ دهد و وقتی تمام شد اگر واقعا نکته ای هست که شما باید اضافه کنید بگویید. وقتی سوالی از شما پرسده میشود کمی مکث کنیدد و بعد جواب دهید. شما باید بسیار خونسرد باشید و فکر کنید که دارید با یکی از همکارانتان صحبت میکنید. اگر از شما مدرکی میخواهد و آن مدرک درون پاکت همراه شما است, عجله نکنید و محتویات آن پاکت را نریزید بیرون. بلکه با آرامش و خونسردی آن مدرک را پیدا کنید و به او بدهید. حتی اگر مقداری طول بکشد هیچ مانعی ندارد. شما باید واقعا خونسرد و آرام باشید.
5- به سوالهایی که میکند دقت کنید و جواب مربوط بدهید وشروع نکنید به گفتن زندگینامه خودتان. اگر موضوعی نیاز به توضیح بیشتر دارد از او سوال کنید که میخواهید توضیح بدهم یا خیر. حتما فقط مدارکی را که از شما میخواهند ارائه دهید و نگویید اینم این و اینم این. مدارک بیشتر از آنچه خواسته اند, هیچ کمکی به شما نمیکند.
6- سعی کنید در تمامی وقت مصاحبه خود لبخند بر لبتان باشد و حتی اگر مصاحبه کننده چندان خوش اخلاق نبود شما به او لبخند بزنید. این عمل در امریکا نشانه احترام به طرف مقابل است.
امیدوارم این اطلاعات به دردتان بخورد.
اگر برنده لاتاری هستید و میخواهید برای مصاحبه به سفارت امریکا در آنکارا, ابوظبی و یا شهر دیگری بروید, نکاتی وجود دارد که ممکن است با رعایت آنها بتوانید بدون بکگراند چک ویزای خودتان را دریافت کنید.
در واقع من این اصول را رعایت کردم ولی نمیدانم تا چه حد در عدم بکگراند چک و دریافت سریع ویزایم موثر بوده است با اینحال دانستن این موارد ممکن است بدرد شما بخورد.
1- سالن انتظار سفارت یک محیط کاملا کنترل شده است که توسط دوربین و میکرفنهای مخصوص تمام اعمال و حرفهای مصاحبه شوندگان, دیده و شنیده میشود. سعی کنید از گفتن مسائل غیر ضروری و حرکات اضافی که باعث پایین آمدن وجهه شما شود خودداری فرمایید. مثلا اگر بچه شما شیطانی کرد توی سرش نزنید چون اینکار برای آنها بسیار زشت است و باعث دید منفی نسبت به شما میشود. از گفتن اینکه امریکاییها چنین و چنان هستند و یا گله و شکایت از تاخیر در امورتان خودداری کنید. فکر کنید که همواره تحت نظر و مقابل دوربین مخفی قرار دارید.
2- اگر مرد هستید از کت و شلوار, پیراهن و کراوات بسیار رسمی استفاده کنید. البته نه کت و شلوارهایی که دربانها میپوشند بلکه بهترین کت و شلواری که با آن به عروسی میروید. رسمی بودن لباس شما بسیار بسیار اهمیت دارد. سعی کنید ریش و سبیل خود را اصلاح کنید و موهایتان هم کاملا مرتب باشد. اگر خانم هستید باید از کت و دامن و یا کت و شلوار رسمی استفاده کنید. پیراهن شما باید حتما یقه دار باشد. البته باز بودن آن مهم نیست ولی نباید از یقه گرد و یا حلقه آستینی استفاده کنید. مدل موی شما و آرایشتان نباید مانند زمانی باشد که به مهمانی میروید بلکه باید کاملا رسمی و ساده باشد. رنگ لباسها هم باید طوسی, سرمه ای و یا یک رنگ رسمی باشد. اگر دامن میپوشید نباید بلندتر از زانوهای شما باشد و اگر مشکل حجاب دارید بجای دامن گشاد و چین چینی بهتر است شلوار بپوشید. از روسری به هیچ عنوان استفاده نکنید ولی اگر مانتوی شما رسمی باشد ایرادی ندارد.
3- موقعی که برای مصاحبه به پشت کابین میروید باید کاملا صاف و مرتب بایستید. نباید خم شوید و کله تان را به شیشه کابین نزدیک کنید. حتی دیده ام که مصاحبه شونده ها سرشان را تا مجرای زیر شیشه پایین می آورند و در حالی که تا کمر خم میشوند, روی یک پایشان تکیه داده و قمبل میکنند. در پایین شیشه کابین, بلندگو و میکرفنی نصب شده است که شما براحتی صدای او را میشنوید و برای اینکه او هم صدای شما بشنود, نیازی به جلو رفتن و یا هوار کشیدن نیست. بنابراین کاملا صاف و مرتب با فاصله کمی از جلوی پیشخوان بایستید و آهسته صحبت کنید.
4- هرگز سخن مصاحبه کننده را قطع نکنید و اگر دو نفر هستید هرگز وسط حرف یکدیگر نپرید. اگر از یکی از شما سوالی پرسیده شده است حتما اجازه دهید که خود او به سوال پاسخ دهد و وقتی تمام شد اگر واقعا نکته ای هست که شما باید اضافه کنید بگویید. وقتی سوالی از شما پرسده میشود کمی مکث کنیدد و بعد جواب دهید. شما باید بسیار خونسرد باشید و فکر کنید که دارید با یکی از همکارانتان صحبت میکنید. اگر از شما مدرکی میخواهد و آن مدرک درون پاکت همراه شما است, عجله نکنید و محتویات آن پاکت را نریزید بیرون. بلکه با آرامش و خونسردی آن مدرک را پیدا کنید و به او بدهید. حتی اگر مقداری طول بکشد هیچ مانعی ندارد. شما باید واقعا خونسرد و آرام باشید.
5- به سوالهایی که میکند دقت کنید و جواب مربوط بدهید وشروع نکنید به گفتن زندگینامه خودتان. اگر موضوعی نیاز به توضیح بیشتر دارد از او سوال کنید که میخواهید توضیح بدهم یا خیر. حتما فقط مدارکی را که از شما میخواهند ارائه دهید و نگویید اینم این و اینم این. مدارک بیشتر از آنچه خواسته اند, هیچ کمکی به شما نمیکند.
6- سعی کنید در تمامی وقت مصاحبه خود لبخند بر لبتان باشد و حتی اگر مصاحبه کننده چندان خوش اخلاق نبود شما به او لبخند بزنید. این عمل در امریکا نشانه احترام به طرف مقابل است.
امیدوارم این اطلاعات به دردتان بخورد.